Dolínek: Za zácpy nemůžeme. Kdo se po Praze pohybuje, vidí dennodenní zlepšení

Dolínek: Na Prahu jsem se nevykašlal (zdroj: ČT24)

Dopravnímu kolapsu na Žižkově mohla zabránit městská část Praha 3, nikoliv magistrát, řekl v pořadu Interview ČT24  pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Opravám se ale podle něj nedalo vyhnout a v Praze se proto komunikace spravují i v roce, kdy se budou konat komunální volby.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) o vás řekla, že od té doby, co jste se stal poslancem, jste se na Prahu „vykašlal“. Je to pravda?
V Praze by se tolik neopravovaly komunikace, tramvajové tratě, tolik by se neintegrovala doprava se středními Čechami, nepřibylo by spojů, nepracovalo by se na nových parkovištích, kdybych se na Prahu opravdu vykašlal. Kdo se po Praze pohybuje, vidí dennodenní zlepšení. Jsou tu vidět věci za stamiliony, jako bezpečnostní opatření nebo cyklostezky. Slova primátorky vypovídají o ní, ne o mně.

Proč trvalo pokrytí metra signálem tak dlouho? Schovávali jste si podobné zprávy až na dobu před volbami? 
Kdybych to dělal, tak bych neotevíral komplex Blanka půl nebo tři čtvrtě roku po volbách. Já věci dělám tak, jak jdou. 

Před rokem 2010 by se operátorům za signál v metru platilo. Mezi lety 2010 a 2014 by magistrát vyjednal to, že by pokrytí bylo zdarma. A já jsem přišel s tím, že operátoři na pokrytí v metru vydělávají, nacenili jsme to a vyjednávali jsme o tom, že nám musí v příštích letech zaplatit 120 milionů korun A také jsme požadovali data o tom, kdo cestuje povrchovou dopravou i v metru. Pokrytí ale bude trvat dlouho, protože operátoři mají denně pouze 3,5 hodiny na instalaci potřebných zařízení. Mohou pracovat pouze v době, kdy nejezdí metro.

Musel jste zaznamenat, jak reagovali nejen Pražané na některé zácpy a dopravní kolapsy v posledních dnech a týdnech. Nemohli jste to naplánovat tak, aby se kolapsu dalo vyhnout? 
Když nebudeme opravovat, tak se nám nedostatky budou kupit. Moji předchůdci si hráli na to, že budou jen otevírat nové stavby, ne opravovat. To odmítám. Proto i ve volebním roce opravujeme, co je potřeba.

Co se týče uzavírek, jednosměrek a podobně, tak to nedělá samospráva, ale státní správa. My dáváme pouze doporučení. V případě Husitské, Koněvovy a Seifertovy ulice akceptovala Praha 3 devadesát procent našich doporučení. Ale nezvládla všechno, neodstranila například kontejner, který byl klíčový pro první zácpy. Z toho jsem byl v šoku. Některé naše návrhy později přijali. Oproti jiným městům, třeba Plzni nebo Olomouci, kde má hlavní slovo magistrát a městské části mají menší slovo, tak v Praze mají městské části největší pravomoci. Není to vazalství, ale partnerství, a to je někdy problematické.

Rekonstrukce, na které si lidé stěžují, budou trvat do listopadu. Nejde to udělat rychleji? 
Když se podíváte na rekonstrukce za mé éry, tak byly rychlejší, než se plánovalo. Já myslím, že v půlce září budou auta zpět. Dohodli jsme se, že v první řadě opravíme vozovku, a až se vrátí auta a MHD, tak opravíme chodníky. Požádali jsme Prahu 3, aby zkusila vyjednat, že by některé práce mohly trvat do osmi, devíti hodin večer.

Proč nemá Praha stále hladké spojení na letiště? 
To je historický problém. Velmi mi vadí, že vláda ještě nepřijala usnesení, že se propojení na letiště bude hradit z národních zdrojů. Ministerstvo dopravy se projekt snaží stále šroubovat na evropské dotace. Jenže nejde jenom o letiště, my potřebujeme, aby mohli lidé z Kladna a ze Slaného jezdit do Prahy ekologickou dopravou a nezatěžovali Prahu auty.

Je to tak významný projekt, že ho klidně můžeme platit z národních zdrojů. Je to velký dluh státu vůči Praze. Jenže vedení ministerstva dopravy v gesci hnutí ANO je v posledních čtyřech letech nešťastné, nikomu moc nepomohlo a pouze dokončuje projekty nachystané v minulých letech.

Celý rozhovor si můžete poslechnout ve videu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Česko nabídlo Slovensku pomoc s přepravou plynu

Česko je připraveno poskytnout Slovensku přepravní kapacity plynu přes své území. V dopise adresovaném slovenské ministryni hospodářství Denise Sakové (Hlas) o tom ujistil šéf českého resortu průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN). Oba ministři byli následně v telefonickém kontaktu.
před 1 hhodinou

Angličtina bude povinná od první třídy

Ministerstvo školství schválilo nové rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní a základní vzdělávání. Přináší například povinnou výuku angličtiny od první třídy, zvýšení výstupní úrovně angličtiny na konci základní školy či zavedení povinného druhého cizího jazyka od sedmé třídy. Veřejnosti představí ministerstvo dokumenty 14. ledna.
před 1 hhodinou

Aktivista Popelka uspěl se stížností proti zvýšení trestu vězení

Obvodní soud pro Prahu 1 se bude muset znovu zabývat výší trestu pro aktivistu Jaroslava Popelku. Soud mu v říjnu zvýšil trest vězení o čtyři měsíce kvůli porušení podmínky za výzvy ke stržení ukrajinské vlajky z Národního muzea během protivládní demonstrace. Popelka ale proti rozhodnutí podal stížnost, se kterou teď uspěl. Aktivista už si ve vězení odpykává osmiměsíční trest za další činy spojené s výzvami ohledně ukrajinských vlajek.
před 4 hhodinami

Meteorologové varují před námrazou

Podle varování Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) se v noci na úterý a v úterý bude tvořit námraza. Výstraha na náledí platí od pondělního večera do úterního rána pro celou zemi. Počasí se na začátku nového roku podle ČHMÚ v Česku výrazně změní. Ve čtvrtek 2. ledna dorazí studená fronta, která ukončí inverzi panující v zemi několik posledních dní.
08:05Aktualizovánopřed 6 hhodinami

V Česku za tři čtvrtletí ubylo obyvatel, nepomohla ani migrace

Počet obyvatel Česka za letošní první tři čtvrtletí klesl o 3300 na 10,897 milionu. Počet zemřelých rekordně převažoval nad narozenými, úbytek obyvatel zmírňovala migrace ze zahraničí. Oproti prvním třem čtvrtletím loňska se letos narodilo výrazně méně dětí, počet úmrtí přitom v podstatě stagnoval. Snížil se počet sňatků, přibylo naopak rozvodů, oznámil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 6 hhodinami

Na Mostecku řeší, co s obřím rypadlem

Vedení Ústeckého kraje se rozhoduje, jestli koupí obří rypadlo v hnědouhelném dole na Mostecku. Vzniklo jako prototyp a zůstalo jediným svého druhu. Mohla by z něj být turistická atrakce. Stojí ale v místě, kde časem vznikne jezero. Posunout ho na budoucí břeh by přitom stálo více než stroj samotný.
před 9 hhodinami

Města čím dál častěji omezují odpalování pyrotechniky

Silvestrovské oslavy jsou pro mnoho lidí spojeny i s odpalováním pyrotechniky. Města a obce však čím dál častěji přistupují k jejímu zákazu nebo omezení v určitých lokalitách. Nově se třeba zákaz bude týkat částí Olomouce. Přísnější a jednotná pravidla chce zavést i vláda novelou zákona.
před 11 hhodinami

Automobilky očekávají složitý rok

Nadcházející rok bude výzvou pro automobilový průmysl, který je důležitou součástí tuzemské ekonomiky. Některé společnosti v rozhovorech pro Českou televizi připouštějí, že vyrobí méně vozů než letos, nebo že jejich produkce bude stagnovat.
před 12 hhodinami
Načítání...