Do konce roku se otevře sto kilometrů nových dálnic

8 minut
Události: Otevření nových úseků dálnic
Zdroj: ČT24

Do konce roku mají silničáři zprovoznit sto kilometrů nových dálnic, většinu v průběhu příštího týdne. Celkem tak letos dají řidičům k dispozici 110 kilometrů, příští rok pak zhruba šedesát. Nejvíce nových úseků budou moci využít řidiči na Moravě nebo na jihu Čech. Někde ale oproti plánu silničáři zprovozní jen části tras. Vůbec poprvé se otevře dálnice, kterou postavily velké soukromé společnosti, a stát jim bude za užívání silnice platit.

Po novém úseku jihočeské dálnice D3, který vede z Úsilného až do Kaplice–nádraží, se první řidiči projedou už za týden. Silnice už má nový povrch a zbývá jen instalace svodidel nebo úprava okolí komunikace, která je součástí obchvatu Českých Budějovic. Úsek měří celkem třicet kilometrů a dělníci na něm pracovali čtyři roky. Stát za něj zaplatí bezmála šest miliard korun.

Jeho součástí je i kilometrový hloubený tunel Pohůrka, který má výrazně ulevit dopravě na jihu Čech. Na propojení s Rakouskem si ale řidiči počkají až do roku 2027 a do hlavního města po dálnici dojedou až o další čtyři roky později.

Několik nových úseků přibyde i na moravských dálnicích

Dokončovací práce teď zaměstnávají i dělníky na Moravě, kde mají do konce roku zprovoznit úseky hned na několika dálnicích.

Už ve čtvrtek se otevře část dálnice D55 mezi Bzencem a Moravským Pískem na Hodonínsku. Kompletně bude čtyřkilometrový úsek hotový za dalšího půl roku. Na D55 přibydou celkem tři nové části a dálnice by tak měla vést přes Staré Město až k obci Babice ve Zlínském kraji.

Osmikilometrový úsek dálnice D48 se otevře také mezi Olomouckým a Moravskoslezským krajem.

Problémy letos měla výstavba D49 mezi Hulínem a Fryštákem. Původně měli silničáři otevírat sedmnáct kilometrů, nakonec to ale kvůli problémům se stavebním povolením bude jen necelých deset. „Zbylá část vedoucí až k Fryštáku by se měla zprovoznit na jaře v závislosti na tom, kdy obdržíme právní moc stavebního povolení na provizorní napojení,“ uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

První „soukromá“ dálnice

Významnou součástí rozšíření silniční sítě je dálnice D4 mezi Miroticemi na Písecku a Milínem na Příbramsku. Jde o první dálniční PPP projekt, který se v Česku uvede do provozu. Takzvané Public Private Partnership označuje vztah veřejného a soukromého sektoru, kdy soukromý sektor zajistí veřejné služby nebo infrastrukturních projekty, které pak provozuje veřejný sektor. Stát za 32 kilometrů silnice zaplatí v následujících třiceti letech přes třicet miliard korun.

Resort dopravy v takových projektech vidí budoucnost. Na ministerstvu od začátku roku působí pro přípravu PPP projektů samostatné oddělení, aby v nich bylo možné pokračovat, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Z těch dalších připravovaných projektů je to právě důležitý úsek dálnice D35, ale do budoucna také středočeská D3 nebo D55 na Moravě,“ přiblížil ministr. S financováním dálnic pomocí PPP projektů souhlasí i opozice. Nebude tak totiž potřeba žádat o půjčky.

Nejvíce otevřených kilometrů v jednom roce

Letos se podle ŘSD zahájilo zhruba stejně dálničních staveb jako loni, tedy asi sto kilometrů. Práce probíhají na dlouho očekávaném úseku dálnice D11, která propojí Trutnov s Polskem, a pracuje se také na pěti úsecích dálnice D35.

Stavět se mělo i nových deset kilometrů mezi Litomyšlí a Janovem, kvůli sporu o vítězi tendru, proti kterému neúspěšní kandidáti podali námitky, se ale výstavba odkládá na příští rok. ŘSD podle Mátla nyní námitky vyhodnocuje, zřejmě je však zamítne. V tom případě má zhotovitel deset dní na to, aby podal návrh na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „To znamená, že nejméně 25 dnů bude třeba čekat,“ uvedl. Je však možné, že se doba, než bude možné v práci pokračovat, ještě prodlouží.

Pokračuje i výstavba D3, od letoška se staví také dálnice D6 mezi Petrohradem a Lubencem a pracuje se i na třech úsecích D7 ve středních Čechách.

K rychlejší tempu přípravy i realizace staveb pomohly mimo jiné novely liniového a stavebního zákona. Podle Ředitelství silnic a dálnic je dnes možné stavbu připravit během pěti až šesti let. Tak dlouho přitom dříve trvalo jen získání územního rozhodnutí.

Kupka proto počítá s tím, že do roku 2033 bude dokončená celá základní dálniční síť. Zrychlení přípravy i realizace staveb je podle něj významné. „Tolik kilometrů dálnic, jako se uvede do provozu letos, se v žádném roce historicky neotevíralo,“ podotkl Kupka.

Zároveň zdůraznil, že přibližně na podobném množství nových dálničních úseků se také začne pracovat. „Znamená to, že i pro další léta bude nachystaná spousta staveb k otevření,“ dodal. Jen příští rok se má zprovoznit asi šedesát kilometrů nových vysokorychlostních silnic.

Místopředseda sněmovny Karel Havlíček (ANO) však upozornil, že bývalá vláda té současné předala 130 kilometrů rozestavěných dálnic. „Jen dostavují to, co jsme zahájili. A to musíme objektivně říct, že to se daří plnit,“ prohlásil.

Při nákupu dálniční známky ministerstvo varuje před podvody

Rozšiřování sítě má mít nově částečný vliv i na cenu dálniční známky. V ceně pro rok 2025 se sice ještě neprojevilo, do té za rok 2026 se ale již propíše.

Od nového roku tak elektronické dálniční známky podraží podle nové zákonné valorizace. Jednodenní e-známka vyjde nově na 210 korun, za roční zaplatí řidiči o 140 korun víc než letos, a to 2440 korun. Pokud si ji ale lidé koupí do konce prosince, zaplatí ještě letošní cenu.

Při nákupu ale ministerstvo varuje před podvodnými weby a překupníky. Některé stránky totiž vypadají na první pohled téměř stejně jako ta oficiální, a to fotografií na pozadí, logem i počtem prodávaných známek. Odlišit je lze třeba podle prodejní ceny, překupníci si na internetu za roční kupon účtují třeba i o 690 korun víc.

„Je důležité, aby lidé zadávali opravdu oficiální adresu edalnice.cz. K těmto oficiálním cenám na webu edalnice.cz nejsou žádné další poplatky, je to přesně těch 2440 korun, nebo v současné době ještě 2300 korun,“ podtrhnul ředitel Centra dopravních informačních systémů ministerstva dopravy Jan Paroubek.

Provozovatelé dálničních známek neočekávají, že by se zájem o jejich koupi ke konci roku výrazně navýšil. Nárůst bude vidět až ke konci února, kdy skončí platnost kuponu řidičům, kteří ji kupovali před jarním zdražováním.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...