Kasační stížnost ve sporu se společností Kapsch o platnost nové smlouvy na provozování mýtného systému podaly ministerstvo dopravy, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a konsorcium CzechToll a SkyToll k Nevyššímu správnímu soudu. Všichni tři se tak brání rozsudku Krajského soudu v Brně, který v polovině července nařídil ÚOHS, že se musí znovu zabývat způsobem uzavření smlouvy. Ta by přitom měla začít platit už začátkem prosince, kdy by při zajišťování výběru mýtného mělo konsorcium firmu Kapsch nahradit. Ta ale očekává, že ÚOHS uzavřenou smlouvu zneplatní.
Další krok v kauze mýtného. Úřady a konsorcium podaly kasační stížnost
„Ano, podali jsme ji. Došlo k tomu minulý čtvrtek 25. července 2019. S rozhodnutím Krajského soudu v Brně nesouhlasíme, je tedy naší povinností náš postoj hájit,“ uvedla pro ČT mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Informaci o podání kasační stížnosti potvrdil také ÚOHS. „Současně žádáme také o přiznání odkladného účinku této kasační stížnosti,“ upřesnil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Čtyři měsíce před očekávaným předáním mýtného systému do rukou nového provozovatele tak o platnosti smlouvy mezi ministerstvem dopravy a konsorciem CzechToll a SkyToll stále není rozhodnuto. Společnost Kapsch, která je současným provozovatelem mýta, totiž v polovině července uspěla se žalobou u Krajského soudu v Brně, který nařídil antimonopolnímu úřadu, aby se znovu zabýval způsobem uzavření smlouvy na mýtný tendr.
Kapsch tvrdí, že byla smlouva uzavřena protiprávně, protože v době její ratifikace platilo předběžné opatření znemožňující kontrakt uzavřít. S tím se ztotožnil i krajský soud. „Žalovaný (ÚOHS) by nyní měl návrh žalobce (Kapsch) vzít znovu a vycházet z toho, že smlouva byla uzavřena v rozporu s předběžným opatřením,“ rozhodl soudce David Raus.
Už v květnu totiž Krajský soud v Brně vyhověl v předchozí žalobě Kapschi, který si stěžoval na nedostatečné posouzení svých námitek proti průběhu mýtného tendru a nařídil ÚOHS se námitkami znovu zabývat. Kapsch tak očekává, že ÚOHS otevře správní řízení, aby smlouvu zneplatnil. Ministerstvo i ÚOHS také v tomto případě podaly proti verdiktu kasační stížnost.
Antimonopolní úřad, ministerstvo dopravy ani konsorcium CzechToll a SkyToll s rozsudky nesouhlasí. Předběžné opatření podle nich v době podpisu smlouvy už neplatilo a stát mohl volně uzavřít smlouvu s vítězem tendru.
Další žaloby napadají údajnou nečinnost antimonopolního úřadu a platnost smlouvy
Kapsch zároveň v pondělí podal další žalobu na ÚOHS, tentokrát pro jeho nečinnost. Podle firmy úřad ignoruje soudní rozhodnutí, které mu přikazovalo znovu prozkoumat námitky rakouského podniku proti podmínkám mýtného tendru. Úřad už minulý týden ve svém prohlášení jakékoliv nerespektování soudu odmítl s tím, že se při svém postupu řídí zákonem.
Vedle žaloby u Krajského soudu v Brně se firma Kapsch snaží žalobou u Obvodního soudu pro Prahu 1 zpochybnit platnost smlouvy také snahou o určení neexistence právního vztahu v souvislosti s údajným neuveřejněním smlouvy v registru smluv. Ani u jedné z těchto žalob dosud soudy nerozhodly.
Elektronické mýtné pro vozidla nad 3,5 tuny se v Česku vybírá od roku 2007, postupně se mýtné brány objevily na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných úsecích silnic první třídy. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně.
Nově by měl k výběru mýtného sloužit satelitní systém bez bran. Ministerstvo dopravy chce zpoplatnit dalších 900 kilometrů silnic první třídy.