Dálnice D11 přestane být pouhou spojnicí Prahy a Hradce Králové. Její mezinárodní ambice by se mohly začít pozvolna naplňovat na podzim. K zahájení stavby od Hradce dále na sever získali silničáři první stavební povolení.
Dálnice D11 může zamířit na sever, první úsek za Hradcem má stavební povolení
Dálnice D11 by měla sloužit jako spojnice Čech a Dolního Slezska, zatím ale plní spíše roli regionální trasy v rámci Čech. Nejprve končila šestnáct let v Poděbradech, od roku 2006 je možné dojet po ní z Prahy téměř až do Hradce Králové.
Až nyní přichází na řadu stavba dále na sever. Až k hranicím ještě nedosáhne, na podzim by ale měla začít důležitá stavba od Hradce Králové k Jaroměři. Právě tam je křižovatka dvou vytížených silnic – náchodské a trutnovské.
Ředitelství silnic a dálnic má k dispozici zatím první stavební povolení na úsek Hradec Králové – Předměřice nad Labem. Aby stavba začala v termínu, bude třeba pravomocně získat ještě povolení pro zbývající část od Předměřic ke Smiřicím.
„Předpokládáme, že v nejbližší době stavební povolení na druhý úsek vydáme. To by mělo být v řádu dnů, maximálně týdnů, nebude to dlouho trvat,“ ujistil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Silničáři také musí úspěšně vybrat dodavatele. Do prvního kola výběrového řízení se přihlásilo šestnáct firem.
„Dostavba dálnice D11 z Hradce Králové směrem na Polsko je letos první prioritní stavba, která má stavební povolení a je nejblíž k zahájení výstavby,“ podotkl ministr dopravy Dan Ťok.
Připomněl tak, že dálnice D11 k Jaroměři patřila na seznam prioritních staveb, které loni přišly o posudek vlivu na životní prostředí, ale Evropská komise povolila jeho nahrazení stanoviskem ministerstva životního prostředí vydaným podle speciálního zákona. Jak upozornil Zdeněk Neusar, probíhá již na trase budoucí dálnice archeologický průzkum.
Podaří-li se silničářům získat poslední chybějící stavební povolení, začne samotná stavba dalších úseků dálnice D11 v září. Kratší sedmikilometrová část Smiřice–Jaroměř by potom měla být hotová na podzim 2020, na zbývajících patnáct kilometrů budou řidiči čekat ještě dalšího půl roku.
D11 má vést od Jaroměře kolem Dvora Králové a Trutnova k Žacléři. Na úpatí Krkonoš by na ni měla navázat polská rychlostní silnice S3, po které bude možné buď dojet k vratislavské dálnici A4, nebo pokračovat dále na sever až do Štětína.
Ministr Ťok přitom dal najevo, že nyní očekává velmi urychlenou dostavbu celého zbytku D11. Při zimním setkání se svým polským protějškem Andrzejem Adamczykem řekl, že by měla být dálnice zcela hotová do roku 2025.