Češi mají letos větší zájem o ježdění na vodu. Splouvají drobnější řeky na malých loďkách a půjčují si i větší lodě například na vodních nádržích. Nejvíce je to vidět na Vltavě. Tam už v květnu proplulo zhruba dvakrát tolik lodí než loni ve stejném období. Znamená to ale také více nehod, přestupků a práce pro poříční policii. Povodí řek proto investují miliony korun do bezpečnosti, hlavně pak do oprav částí vodních toků. ČT to potvrdili mluvčí jednotlivých povodí.
Češi letos vyrážejí na vodu více. Povodí proto investují do zabezpečení
Letos v květnu napočítali na Vltavě od Českých Budějovic až po Mělník vodohospodáři více než šest tisíc plaveb – tedy malých i velkých lodí, které potřebovaly projet. Loni jich tam ve stejném měsíci bylo bezmála 3700. Podobné je to i s počtem lidí, kteří propluli plavebními komorami. Do letošního konce června už jich tam bylo čtrnáct tisíc, což je asi o 1500 osob více než před rokem. Hlavní sezona přitom přichází až nyní. Lze se tedy očekávat, že čísla ještě porostou.
Vyšší zájem o plavby pro jednotlivá povodí znamená ale také nové problémy, které jejich pracovníci musí řešit. „Máme velkou poptávku a potřebovali bychom zvýšit kapacitu stání v přístavišti v Týně nad Vltavou,“ řekl generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala. Ještě letos bude právě Povodí Vltavy stavět bezpečnostní doplňkový přeliv a musí kvůli tomu do 1. září snížit hladinu Orlické nádrže. Sezona tak bude zhruba o měsíc kratší.
Investice do oprav a bezpečnosti se týkají také Povodí Moravy. „Z čísel jasně vyplývá, že počet proplutí i počet návštěvníků roste,“ potvrdil jeho mluvčí Petr Chmelař. Přesný počet lodí a osob evidují pouze v případě Baťova kanálu. „Obliba této vodní cesty a rostoucí návštěvnost si ovšem vybírá svou daň. Vysoký provoz vede k poškozování břehového opevnění Baťova kanálu vlivem abraze, sesouvání břehů, zvětšování nátrží a narušování stability podélných ochranných hrází. Je proto potřeba investovat nemalé prostředky do oprav opevnění a břehů,“ dodal Chmelař.
Přibývá nehod i přestupků
„Je třeba dbát také na bezpečnost, plynulost a komfort při plavbě. V loňském roce jsme zahájili modernizaci rejd plavebních komor Baťova kanálu za 63 milionů korun, která bude probíhat postupně na jedenácti komorách. Dokončili jsme servisní stání pro služební plavidla, která slouží záchranářům, Státní plavební správě a nám jakožto správci. Jejich smyslem je zajistit vyšší bezpečnost na vodní cestě. Otevřeli jsme také nové přístaviště v Kunovském Lese,“ přiblížil Chmelař.
Význam investic do bezpečnosti potvrzují i čísla poříční policie. Podle mluvčí policejního prezídia Hany Rubášové do letošního 18. července poříční policie šetřila už sedm nehod, loni za stejné období pouze pět. Policisté zkontrolovali 139 malých plavidel, loni 120. Počet potápěčských pátracích akcí stoupl ze třinácti na 33. Na vodě se zvýšil zájem i o sportovní akce. Poříční policie už dohlížela na 21 takových, což je o deset více než v minulém roce, uvedla Rubášová.