Až o týden se zpozdí zboží, které měly přepravit nákladní vlaky z Česka do Německa. Přívalový déšť o víkendu ochromil železniční trať mezi Děčínem a saskými Bad Schandau. Po provizorní opravě se na ni vejde méně vlaků než obvykle, a tak zpoždění dál roste. Pro nákladní železniční dopravu je to prakticky jediná možná cesta do Německa. Ostatní železniční přechody jsou málo kapacitní a navíc neelektrizované. Se zkapacitněním druhé železniční trati do Německa počítá Správa železnic až na konci desetiletí.
Bouřka poškodila trať podél Labe, nákladní vlaky ji nemají kudy objet. Kapacitní železniční přechod na západ bude chybět ještě léta
Trať, která vede podél Labe z Děčína do Drážďan, skýtá nejen podivuhodné scenérie, ale je zároveň nejkritičtějším místem pro nákladní dopravce, kteří vozí zboží do západní Evropy. Jedná se totiž o jedinou dvoukolejnou železnici do Německa a ostatně i jednu z pouhých tří dvoukolejných tratí do zahraničí s výjimkou Slovenska (tam vedou další tři dvoukolejky).
O víkendu podemlel trať přívalový déšť. Od pondělního rána sice už je provizorně opravená, ale stále nedosáhla plné výkonnosti. Přednost mají vlaky osobní dopravy a až po nich mohou jet kontejnerové vlaky do německých přístavů, a tak některé musí stále čekat. Některé kontejnery, které již měly být na lodích v německých přístavech, jsou stále v překladišti v Praze. Zpoždění by mohlo být až týdenní.
Možností, kudy vlak poslat, aby nečekal tak dlouho, mnoho není. Historicky sice vedly dvě hlavní tratě z Čech do Bavorska, jedna z Plzně přes Domažlice do města Furth im Wald, druhá z Chebu do Schirndingu. Obě jsou však jednokolejné a navíc neelektrizované. Znamená to, že vlaky musí být oproti těm, které jezdí podél Labe, kratší a méně naložené.
Podle jednatele dopravce Metrans Rail a prezidenta Sdružení železničních nákladních dopravců Martina Hořínka se znovu ukázalo, že jedna kapacitní železnice do Německa zkrátka nestačí. Podotkl, že to není žádná novinka. „Je to prostě málo a ukázalo se to už při povodních,“ uvedl.
Správa železnic slibuje, že situaci napraví, ale nebude to hned. Momentálně připravuje modernizaci domažlické trati, která by měla dostat druhou kolej i trolej. „Dokončení všech čtyř staveb předpokládáme na přelomu roku 2029 a 2030,“ upřesnila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Dlouhodobě je připravena i elektrizace trati z Chebu do Schirndingu, kde ale Správa železnic stále čeká, až padne rozhodnutí i na německé straně.