Ministerstvo školství chce zastavit negativní trend posledních let, kdy narůstá množství dětí s nadváhou a každé čtvrté dokonce trpí obezitou. Má to změnit čtyřletý strategický plán, který ministru Mikuláši Bekovi (STAN) schválila vláda. Jeho cílem je dostat do školní výuky více pohybu, a to nejen v hodinách tělesné výchovy.
Atraktivnější tělocvik a více pohybu při výuce i cestě do školy mají podle ministerstva zastavit tloustnutí dětí
Česká školní inspekce, z jejíhož materiálu ministerský plán vychází, doporučila zatraktivnit pro děti hodiny tělocviku zařazením nových a moderních sportů či zlepšením prostorových a materiálních podmínek pro pohyb.
Strategie se zaměřuje i na snížení počtu absencí v hodinách tělocviku, které narůstají. Školy by nově měly více nabízet i alternativu, tedy zdravotní tělesnou výchovu. V ní by podle ředitelky Státního zdravotního ústavu Barbory Mackové děti nemusely soutěžit, nýbrž se věnovat cvičení jako pilates, „která mohou dělat i děti, které mají nějaké omezení,“ podotkla.
Školy mají podle ministerstva pomoci ke zlepšení životního stylu i dětem z rodin, které pohyb zanedbávají. „Nejpodstatnější premisou je, že děti stráví ve školách strašně moc času,“ uvedl státní tajemník ministerstva školství Ondřej Andrys.
Pohyb na cestě do školy i při jiné výuce
Podporovat pohyb dětí by ale školy měly nejen při tělocviku. Například by zřizovatelé měli podpořit i aktivní způsob dopravy do škol. O to se již zasazuje například středočeské město Dobříš, které v čase před začátkem školy zakazuje vjezd do ulic v okolí základní školy. „Takže tam nenajíždějí davy rodičů auty, ale stavějí a parkují dál. Děti docházejí do školy pěšky,“ poznamenala spoluzakladatelka Nadačního fondu Aktivní Česko Jana Havrdová. Násobně se v Dobříši také zvedl počet žáků, kteří jezdí do školy na kole.
Někde se snaží podpořit pohyb žáků i při běžných hodinách. Třeba v parku pražské základní školy Campanus je k dispozici interaktivní hřiště. Hodina zeměpisu v něm má podobu kvízu – děti chodí mezi stanovišti, z nichž se jim zobrazují otázky. Obejít všechna stanoviště zabere téměř celou vyučovací hodinu. Kromě výuky je park dětem k dispozici i o velké přestávce.
„Naší snahou je dostat děti ven. Děti pak fungují v hodině mnohem lépe ve výuce,“ podotkla statutární zástupkyně ředitelky školy Kateřina Zítková.
Školní inspekce takové prvky ve školách vítá, ovšem naplno je využívá jen desetina škol. Výsledky jsou ale podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala patrné. „Mají nižší podíl žáků, kteří jsou buď částečně osvobozeni nebo úplně osvobozeni z tělesné výchovy, mají nižší podíl žáků, u kterých musí řešit nějaké projevy rizikového chování,“ shrnul.
Akční plán ministerstva školství reaguje na poměrně velký podíl dětí s nadváhou, na to, že čtvrtina trpí obezitou a zároveň je podle zjištění inspekce patnáct procent mladých lidí okolo sedmnácti let nedostatečně pohybově zdatných, na základních školách je to jen o málo lepší.