Středozemní moře je plné chemikálií z opalovacích krémů. Ukládají se v mořské trávě

Nová rozsáhlá studie zjistila, že chemické látky, které běžně obsahují opalovací krémy, masivně unikají do vody a akumulují se v mořské trávě.

Vědci objevili látky, které v opakovacích krémech blokují ultrafialové světlo, ve stoncích trávy posidonie mořské rostoucí kolem pobřeží Mallorcy. Autoři tohoto výzkumu věří, že za znečištění může turistický ruch v této oblasti.

„Na tomto místě mají vliv nejrůznější aktivity spojené s přístavem, vypouštěním odpadních vod a s cestovním ruchem,“ popsala spoluautorka výzkumu Silvia Díaz Cruzová. „Vzhledem k tomu, že Středozemní moře je mělké, malé a velmi uzavřené, mohou koncentrace chemických látek pohlcujících UV záření dosahovat značně vysokých hodnot.“

Posidonie

V odebraných vzorcích našli vědci koncentrace nejrůznějších složek opalovacích krémů. Přestože celkový dopad těchto chemických látek na mořskou trávu zatím není znám, vědci se obávají možných škodlivých účinků.

„Pokud zjistíme, že opalovací krémy ovlivňují fotosyntézu a produktivitu mořských travin nad rámec jejich akumulace, budeme mít problém. Tyto mořské trávy totiž hrají důležitou ekologickou roli na pobřeží Středozemního moře,“ upozorňuje spoluautorka studie profesorka Nona Agawinová.

Na Havaji existují pravidla, ve Středomoří ne

Posidonie tvoří rozsáhlé louky v pobřežních oblastech Středomoří a hraje klíčovou roli při udržování zdravého oceánského ekosystému. Louky s mořskou trávou jsou domovem různých podvodních druhů, slouží jako místo, kde se ukládá nadbytečný uhlík, a zároveň pomáhají chránit pobřežní oblasti před erozí.

Předchozí výzkumy zjistily, že některé chemické látky na ochranu proti slunečnímu záření, které filtrují ultrafialové záření, mohou mít škodlivé účinky na ryby, želvy a delfíny, včetně narušení jejich reprodukčního systému a poškození jejich vývoje.

Postiženy jsou také korálové útesy, a proto už byly tyto chemikálie zakázány v několika významných turistických destinacích, jako jsou Havaj, Florida nebo Palau. Pro Středozemní moře zatím podobné regule neexistují.

Autoři studie zdůrazňují potřebu dalšího výzkumu účinků daných chemických látek na podmořské louky. „Pokud zjistíme, které složky opalovacích krémů jsou pro mořské trávy škodlivé, pak bychom je měli lépe regulovat anebo nabízet alternativy,“ dodala Agawinová.