Umělá inteligence umí na sto procent předpovědět některé druhy autismu

Nová technologie založená na využití umělé inteligence může být schopna předpovědět některé typy autismu. V testech byla úspěšná na sto procent, popsali její autoři v článku, který vyšel v odborném žurnálu Molecular Psychiatry. Využívá analýzy biomarkerů v krevní plazmě matek.

Tato novinka, se kterou nyní vědci experimentují, je založena na algoritmu strojového učení, jenž je schopný rozpoznat klíčové protilátky, o nichž se předpokládá, že jsou spojeny s poruchou autistického spektra. Jedná se o druh autismu nazývaný „autismus související s maternálními autoprotilátkami“, známý také pod zkratkou MAR ASD. Ten tvoří přibližně 20 procent všech diagnóz autismu.

Předpokládá se, že MAR ASD je výsledkem vzniku mateřských autoprotilátek, jež jsou nepřátelské vůči proteinům v mozku plodu, který budoucí matky nosí. Jak moc tyto protilátky s bílkovinami, jež se podílejí na vývoji mozku, reagují, má pak vliv na to, s jakou pravděpodobností se u dítěte vyvine MAR ASD.

Umělá inteligence pomáhá

Aby tuto dnes již značně uznávanou hypotézu ověřili, odebrali vědci z Kalifornské univerzity v Davisu vzorky plazmy od 450 matek s dětmi s MAR ASD a od 342 matek s dětmi bez MAR ASD. Cílem bylo využít strojového učení k rozeznání vzorců, které vedou k takovému nepřátelskému chování všech autoprotilátek, které jsou silně spojeny s poruchou autistického spektra (ASD), a těch, které jsou specifické pro poruchu autistického spektra.

Výzkumníci objevili tři hlavní vzorce spojené s MAR ASD, včetně jednoho, který významně zvýšil šanci dítěte ocitnout se v autistickém spektru, zvaném reaktivita CRMP1.

„Pokud má matka například autoprotilátky proti CRMP1 a GDA (nejběžnější vzorec), je pravděpodobnost, že bude mít dítě s autismem, na základě tohoto současného souboru dat, 31krát vyšší než u běžné populace. To je velmi výrazné,“ uvedla v prohlášení profesorka Judy Van de Waterová, hlavní autorka studie. „Existuje jen velmi málo věcí, které vám umožní takové hodnocení rizika.“

Jak to využít

Tato studie je vůbec první prací, která dokázala využít strojového učení pro hledání biologických značek, které jsou spojeny s MAR-ASD – a rovnou se stoprocentní přesností.

Rozpoznání těchto vzorců by podle vědců mohlo být už brzy součástí běžného vyšetření buď před těhotenstvím, nebo v jeho průběhu – umožnilo by to ještě před narozením dítěte pomoci zjistit, jaký bude další vývoj. „Dokážeme si představit, že by žena mohla podstoupit krevní test na tyto protilátky ještě před otěhotněním. Kdyby je měla, věděla by, že jí hrozí velmi vysoké riziko, že bude mít dítě s autismem. Pokud ne, má o 43 % nižší šanci, že bude mít dítě s autismem, protože MAR autismus je vyloučen,“ uvedla Van de Waterová.