Naděje na záchranu nosorožců stále žije. Vědci odhalili, že mají dost genetických zdrojů

Severní bílí nosorožci, kteří jsou na pokraji vyhynutí, mají opět o něco větší šanci na přežití. Podle nové genetické studie jsou pro jejich záchranu k dispozici dostatečné genetické zdroje. Informovala o tom mluvčí ZOO Dvůr Králové nad Labem Andrea Jiroušová.

Průlomovým krokem k jejich záchraně bylo vyvinutí embrya nosorožce, o kterém vědci informovali letos v červenci. Na planetě žijí v keňské rezervaci Ol Pejeta poslední dvě samice patřící dvorské zoo. Jediná naděje na přežití severních bílých nosorožců spočívá v umělých technikách reprodukce.

„Nová genetická studie zveřejněná dnes ukazuje, že genetické zdroje, které jsou pro záchranu severních bílých nosorožců k dispozici, by měly zajistit dostatečnou genetickou variabilitu pro případné obnovení jejich populace,“ uvedla Jiroušová v tiskové zprávě.

Genetické informace je dostatek

Studie pod vedením Yoshana Moodleyho z univerzity v jihoafrické Vendě vznikla s použitím vzorků od 232 žijících nebo v muzeích uchovaných jedinců severních a jižních bílých nosorožců. „Potvrdilo se, že oba nosorožci se odlišili před přibližně jedním milionem let,“ uvedl Jan Robovský z Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity, který se na studii podílel. „Bohužel, od té doby došlo u obou nosorožců k úbytku genetické variability, a to jak vlivem přírodních procesů, tak člověka,“ dodal.

Výsledky studie také naznačily, že se oba nosorožci od svého vzniku několikrát potkali a došlo mezi nimi i v určité míře ke genetickému toku. Podle vědců by k záchraně severních bílých nosorožců mohlo přispět i křížení s jižním poddruhem. „Pro potvrzení nebo vyvrácení této hypotézy bude potřeba poznat celé genomy obou nosorožců,“ uvedla Jiroušová.

Podle ředitele dvorské zoo Přemysla Rabase budou při záchraně severních bílých nosorožců vznikat i jejich kříženci s těmi jižními. „Jedno z embryí bílého nosorožce, které jako první na světě dokázal vyprodukovat náš tým, ostatně bylo právě ono hybridní embryo. Musíme se však snažit především o záchranu čistých severních bílých nosorožců, a pouze v případě, že by tato cesta selhala, bude mít smysl klást větší důraz na křížení severních a jižních bílých nosorožců,“ uvedl Rabas.

Letos v březnu v Keni stářím uhynul poslední na světě žijící samec nosorožce severního bílého jménem Sudán. V Keni dál žije Sudánova dcera Najin a její dcera Fatu. Ani jedna z nich již není schopna odnosit mládě. Ve volné přírodě je druh považován za vyhynulý. Nosorožců jižních bílých na světě žije kolem 21 tisíc.