Vědci našli hada, který se plazil pod nohama dinosaurů. Mládě bylo 100 milionů let uvězněné v jantaru

Paleontologové objevili přibližně sto milionů let staré mládě hada. Současník dinosaurů byl uvězněný v jantaru a podle vědců se od současných hadů příliš neliší. Jedná se o vůbec první takový nález v historii.

Velmi vzácnou fosílii hadího mláděte z období druhohor se podařilo najít vědcům z kanadské University of Alberta. Předek současných plazů dostal jméno Xiaophis myanmarensis – žil totiž přibližně před sto miliony let v myanmarském pralese.

Výzkumníci objev, který jim poskytl nové důležité informace o evoluci současných hadů, představili v časopise Science Advances. „Je to první fosílie hadího mláděte, kterou jsme kdy našli, “ uvedl pro BBC Michael Caldwell z University of Alberta.

• Jsou v širším slova smyslu zkamenělé i nezkamenělé zbytky a otisky jiných než recentních organismů nebo jejich stopy a výkaly. Studiem fosilií a fosilních zbytků se zabývá paleontologie. Nejznámějšími fosiliemi jsou například pozůstatky pravěkých živočichů, jako jsou trilobiti, dinosauři nebo mamuti.
  • Zdroj: Wikipedie

Podle vědců zvíře uvízlo v lepivé látce, která má schopnost dlouhodobě zachovat kůži, kožešinu i peří. „Jantar je v tomto ohledu naprosto jedinečný. To, čeho se dotkne, zůstane doslova zmrazené v čase,“ vysvětlil Caldwell.

Hadí mládě v jantaru
Zdroj: University of Alberta

Výzkumníci nález studovali pomocí silného rentgenu a porovnali jej s mláďaty současných hadů. Tělo živočicha, které je možné vidět uvnitř jantaru, se skládá z bezmála stovky obratlů a připojených žeber, hlava mu ale chyběla – vědci museli její podobu rekonstruovat na základě podobnosti s dnešními hady.

Paleontologové přišli studiem tohoto pozoruhodného exempláře na to, že se páteře hadů za sto milionů let téměř nezměnily. Nalezené hadí embryo je navíc podle nich příbuzné s dalšími pravěkými hady z Argentiny, Afriky a Austrálie. Tento druh hada žil na Zemi pravděpodobně další desítky milionů let, než vyhynul.

Kostra hadího mláděte v jantaru – rentgen