Falcon 9 dopraví do vesmíru teleskop TESS. Měl by objevit až dvacet tisíc exoplanet

Teleskop TESS se vydává na lov exoplanet (zdroj: ČT24)

Z amerického mysu Canaveral odstartuje „lovec planet“. Teleskop TESS bude mít za úkol hledat exoplanety. Tedy planety, které obíhají okolo jiných hvězd, než je Slunce, a z nichž některé by mohly být podobné Zemi. Vědci předpokládají, že zařízení by mělo objevit až 20 tisíc exoplanet. Původně měl teleskop odstartovat už v noci na úterý, start byl ale odložen na středu.

Do vesmíru vynese teleskop TESS nosná raketa Falcon 9 od společnosti SpaceX. Teleskop bude vážit přibližně 350 kilogramů a na délku bude měřit necelé čtyři metry. K dobíjení energie mu budou sloužit sluneční panely a s orientací v prostoru mu pomůže takzvaný sledovač hvězd.

Jednou z nejdůležitějších součástí teleskopu pak jsou čtyři kamery, které budou mít za úkol sledovat až dvě stě tisíc hvězd. Data, která TESS o hvězdách nasbírá, bude pak díky anténě odesílat na Zemi jednou za dva týdny.

Na vývoji teleskopu TESS se podílejí hlavně Massachusettský technologický institut (MIT) a kosmická agentura NASA a jeho celková cena se odhaduje na 243 milionů dolarů. Základní mise teleskopu, který bude jako první skenovat téměř celou oblohu, je plánovaná na dva roky. První rok bude zkoumat jižní polokouli, druhý rok severní.

Skarka z Akademie věd: Teleskop TESS bude skenovat 85 % oblohy (zdroj: ČT24)

Jak přesně bude teleskop exoplanety hledat, vysvětlil Marek Skarka ze stelárního oddělení Astronomického ústavu Akademie věd ČR. „TESS bude koukat po drobných propadech v jasnosti hvězd,“ uvedl ve vysílání ČT24.

„Když si představíte, že máte exoplanetu, která obíhá okolo vzdálené hvězdy, a ta dráha je tak šťastně natočená, že se koukáme přímo v rovině oběhu, tak se může stát, že ta planeta bude přecházet před tou svou mateřskou hvězdou a zablokuje část světla. Při pozorování tedy dojde k propadu jasnosti. A právě toto bude TESS hledat,“ přiblížil Skarka.

Exoplanety, které TESS objeví, půjde zkoumat ze Země

TESS naváže na práci zatím nejúspěšnějšího hledače exoplanet, kterým byla družice Kepler. Během své mise jich našla přes 2300. „Princip je úplně stejný, jako používal teleskop Kepler. Hlavní devíza je ale v tom, že TESS oskenuje zhruba třistapadesátkrát větší plochu než Kepler. Najde tak mnohem více exoplanet,“ dodal Skarka.

„Tím, že má malé dalekohledy, tak bude detekovat preferenčně jasné hvězdy. Tedy hvězdy, které jsou v blízkém slunečním okolí. To je velmi výhodné, protože pak můžeme tyto hvězdy zkoumat jednoduše dále ze Země pozemními dalekohledy, případně dalšími vesmírnými dalekohledy. A to u mise Kepler nebylo tak úplně snadné, protože Kepler měřil spoustu hvězd, ale ty hvězdy byly velmi slabé, a je těžké je pozorovat ze Země,“ doplnil Skarka.