Houstone, máme problém. Americký shutdown dopadá na Elona Muska i NASA

Ve Spojených státech došlo k shutdownu, to znamená, že v podstatě přestala fungovat většina federálních vládních institucí. Chod ve finančním provizoriu má závažné dopady na kosmický výzkum – řadu chystaných projektů totiž může odložit a zmrazit.

Americké agentury, které se poznávání vesmíru věnují, tedy jak NASA tak i NOAA, jsou federálními agenturami, takže se jich shutdown přímo týká. Obě organizace zatím o důsledcích mlčí, ale existují přesné předpisy, jak se v takové situaci zachovat a některé dopady se už reálně objevily.

Co je to shutdown?

Americký senát se v pátek nedohodl na dalším financování vládních úřadů, a americká vláda tedy nemůže platit své výdaje. Další jednání je odložené na pondělní odpoledne – příčinou odkladu jsou pokračující neshody mezi republikány a demokraty ohledně imigrace a výdajů. Naposledy podobná situace nastala v říjnu 2013, kdy byla vláda bez peněz na financování běžného provozu šestnáct dní.

Jde o tisíce, možná až o desetitisíce úředníků a zaměstnanců různých institucí, kteří v pondělí ráno zůstanou doma. Nejedná se však o jednotlivé profese. Konkrétní organizace řeší tu situaci samy, podle toho, jak jim docházejí v rozpočtu peníze.
David Miřejovský
zpravodaj ČT

Co na to NASA?

NASA se k tomuto omezení zatím nijak nevyjádřila, ale webu The Verge se podařilo získat interní komunikaci ředitele NASA Roberta Lightfoota. Ten v e-mailu doporučil zaměstnancům, aby byli v následujících dnech bdělí. „Pokud dojde k výpadu finacování, dostavte se do zaměstnání jako obvykle – dostanete tam návod, jak postupovat v pondělí.“

NASA má na tyto situace připravené scénáře, není to totiž poprvé, co v dějinách Spojených států k shutdownu došlo. Nejnovější verze tohoto plánu pochází z roku 2017 – je dostupná na webu. Uvádí se v ní, že během shutdownu mají všichni zaměstnanci, kteří nejsou zásadní pro fungování agentury, zůstat doma. Jen malý počet zaměstnanců bude i nadále pracovat na projektech, které není možné odvolat.

O tom, kdo zůstane doma a kdo nastoupí na pracoviště, rozhodují ředitelé jednotlivých center; nejčastěji pokračují v práci lidé zodpovědní za projekty, které nelze přerušit, nebo kde hrozí přerušením významné riziko. V případě shutdownu tedy mají práci jistou především lidé, kteří se starají o satelitní síť ve vesmíru nebo o Mezinárodní kosmickou stanici ISS.

Na další týdny má NASA naplánované dvě „vesmírné procházky“, během nichž se mají astronauti vydat na vnější plášť ISS, kde mají pokračovat v opravách stanice a jejích přístrojů. Kenny Todd už ve čtvrtek na krátkém briefingu uvedl, že tyto operace nejsou v ohrožení – posádky expertů zodpovědných za chod ISS budou i nadále na svých pracovištích, takže neexistuje důvod, aby „procházky“ neproběhly. Pokud se shutdown protáhne, je ale možné, že NASA o výsledcích těchto misí nebude informovat, zaměstnanci marketingu jsou totiž „postradatelní“.

NASA má v současné době 17 381 zaměstanců, shutdown se týká drtivé většiny z nich. Záleží především na délce jeho trvání, jak moc se podepíše na dalších agenturních plánech. Naštěstí je nejbližší důležitý start do kosmu naplánovaný až na březen tohoto roku – je tedy dostatek času, aby se podařilo shutdown zažehnat.

Vědecké projekty ohrožené shutdowny

Web časopisu Nature ovšem varuje, že na některé jiné záměry by finanční tíseň dopad mít mohla – a bohužel i na značně důležité projekty. Mezi těmi, které by delší shutdown mohl zdržet, patří například dlouho očekávaný Vesmírný dalekohled Jamese Webb. Jeho testování, které právě probíhá, není kriticky důležité.

Nature popisuje, jaký dopad měly minulé zastavení financování. Když k shutdownu došlo roku 2013, muselo přestat pracovat osmdesát procent z 19 740 zaměstnanců agentury National Institutes of Health, která se stará o biomedicínský výzkum. Mělo to dopad na řadu vědeckých experimentů, musela být přerušeno i několik klinických studií.

Pro případ shutdownu plány této agentury z roku 2016 počítají s tím, že pracovat zůstane jen asi 3500 osob, které se budou starat o pacienty v probíhajících pokusech a také o pokusná zvířata – minule to znamenalo 1,4 milionu hlodavců a 3900 primátů.

Další agentury, na něž mají shutdowny dopad, jsou například National Science Foundation (NSF), Department of Energy (DOE), Food and Drug Administration (FDA) a National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA). Zdaleka největší jistotu mají zaměstnanci NOAA, která se stará o síť satelitů a bójí, které sledují počasí. Z více než 11 000 zaměstnanců tak může normálně pokračovat v práci přibližně polovina.

Elon Musk v problémech

Tento týden mělo po mnoha odkladech dojít k pokusnému zážehu motorů rakety Falcon Heavy společnosti SpaceX, která patří miliardáři Elonu Muskovi. Dobře informovaný novinář Greg Pallone, který se specializuje na kosmické lety, na Twitteru uvedl, že k tomuto zážehu motorů zatím nedojde – civilní zaměstnanci kosmodromu jsou totiž placení federální vládou, takže se startem se momentálně nepočítá.

Potvrdil to i e-mail brigádního generála Wayne Monteitha, který má na starost kosmodrom, kde je Falcon Heavy umístěný.