S hledáním nových planet mimo sluneční soustavu pomůže počítačová hra

Tento týden přinesl pro výzkum exoplanet obrovský pokrok: NASA oznámila, že v soustavě Trappist-1 se nachází sedm planet podobných Zemi, tři dokonce v tzv. obyvatelné zóně. Pozornost astronomů i veřejnosti se k exoplanetám upírá stále více. Najít je, je však i s nejmodernějšími metodami a technologickými nástroji stále velmi náročné.

Vyžaduje to obrovské množství času, takže se astronomové ohlížejí po „alternativních cestách“, jak se s touto výzvou vypořádat. Poslední pokus se nese ve znamení crowdsourcingu; ve zkratce za vědce udělá práci někdo jiný – v tomto případě hráči jedné z nejoblíbenějších počítačových her ve světě.

Masivní multiplayerová hra EVE Online vznikla už roku 2003; hráči v ní představují piloty vesmírných lodí. Mohou cestovat až po 5000 slunečních soustavách v herním vesmíru pomocí bran. Pokaždé, když hráč takto letí, hra načítá nový region. Což při komplexnosti soustav znamená, že to nějakou dobu trvá. A tento čas teď budou moci hráči vyplnit tím, že budou pátrat po reálných planetách v opravdovém vesmíru.

Hra tuto možnost již jednou nabídla v rámci projektu Discovery. Hráči mohli pomáhat s klasifikací lidských proteinů tím, že popisovali tvary na obrázcích. Tehdy to byl extrémní úspěch, vědci dostali přes 25 milionů hráči zpracovaných analýz. Velmi podobně to bude nyní vypadat také s poznáváním exoplanet. Na tomto výzkumu se podílí kromě vývojářů hry také několik vědeckých a výzkumných institucí: Massively Multiplayer Online Science (MMOS), Univerzita v Rejkjavíku a Ženevská univerzita.

Hra bude „pilotům“ nabízet snímky z databází vesmírných objektů a hráči je budou muset nějakým způsobem hodnotit a popisovat – tvůrci zatím přesný mechanismus nepopsali. Pokud se dostatečný počet hráčů shodne na popisu, algoritmus pošle fotografii astronomům s tím, že je na snímku něco zajímavého, buď exoplaneta, anebo přinejmenším nějaká anomálie.

Astronomové si tak ušetří spousty času, který by strávili tímto relativně nudným předvýběrem, zatímco hráči si budou moci vydělat hledáním drobné, ale unikátní odměny ve hře. Další informace o projektu budou zveřejněné již na jaře letošního roku. Osobností, která vše zaštítila, je slavný astronom Michael Mayor, objevitel vůbec první známé exoplanety.