Pod povrchem Saturnova měsíce Dione je oceán, který by mohl ukrývat život

Seznam míst, kde by mohl být ve sluneční soustavě život, se stále zvětšuje. Nejnověji do něj přibyl satelit Saturnu – Dione.

Oceán by se měl podle nového výzkumu nacházet poměrně hluboko – asi 100 kilometrů pod povrchem. Zatímco na Zemi má nejhlubší místo oceánu asi 11 kilometrů, na Dione má oceán hloubku přes 65 kilometrů. Výzkumníci, kteří zveřejnili výzkum v odborném časopise Geophysical Research Letters odvodili hloubku oceánu podle gravitačních měření sondy Cassini, která studovala okolí Saturnu od roku 2004.

Vědci současně naznačili, že některé vlastnosti oceánu jsou ideální pro existenci života: „Zásadní je kontakt mezi oceánem a kamenitým jádrem měsíce,“ popsal spoluautor studie Attilio Rivoldini z Královské observatoře v Bruselu. „Interakce mezi vodou a kamením může zajistit klíčové výživné látky a současně zdroj energie, tedy nutně potřebné přísady pro vznik a přetrvání života.“

Saturn je oázou života – možná

Pokud mají vědci pravdu, mohl by být Dione již třetím měsícem Saturnu, který ukrývá oceán pod povrchem: prvním potvrzeným byl Titan a nedávno bylo oznámeno, že by měl být také na Enceladu. Podle všeho by mohly být oceány také na Jupiterově měsících Europa, Callisto a Ganeymedes a možná také i na Plutu.

Vědci si myslí, že oceán je pod povrchem Dione prakticky od jeho vzniku; život by tam tedy měl dostatek času zapustit kořeny. Bohužel lidstvo nemá zatím žádné prostředky, jimiž by dokázalo svět ukrytý pod 100 kilometrů hlubokou vrstvou ledu zkoumat.

• Dione je měsíc planety Saturn. Od Saturnu je vzdálen 377 400 kilometrů. Jeho poloměr je 560 kilometrů. Hmotnost měsíce je odhadována na 1,05×1021 kg. Objeven byl roku 1684 a objevitelem se stal Giovanni Domenico Cassini. Doba jednoho oběhu kolem planety je 2,736914742 dne. Doba rotace je stejná a je rovna 2,736914742 dne. Povrch je poset mnoha krátery, které mohou být až 35 kilometrů velké.