Podivný signál z vesmíru? Rusko se spletlo, zdroj má „pozemský původ“

Před týdnem informovala světová média o extrémně silném signálu, který zachytil ruský teleskop. Podle vědců se mohlo jednat dokonce o zprávu jiné civilizace. Vysvětlení je však mnohem prozaičtější.

Výjimečně silný signál vyšel podle objevitelského týmu z mlhoviny Herkula, která je od Země vzdálená asi 95 světelných let. „Signál je velmi provokativní a zatím nevysvětlitelný,“ uvedli astronomové, když informaci o objevu zveřejnili. Dokonce spekulovali, že by mohlo jít o zprávu pokročilé mimozemské civilizace.

Dnes je už vše jinak: „Následující měření a analýzy signálu odhalily, že jeho původ je pozemský.“ Oznámila to astronomka Julia Sotnikova z Ruské akademie věd v nové tiskové zprávě. „Můžeme s čistým svědomím prohlásit, že jeho zdroj není mimozemský a žádný takový signál doposud nebyl objeven.“

Ruská tisková agentura TASS v tomto kontextu citovala známého ruského vědce z Akademie věd Alexandra Ipatova. Ten se podělil o příběh, jak snadno se dají podobné signály zaměnit: „Když jsem byl ještě za sovětských časů součástí týmu mladých astronomů, hledali jsme signály mimozemských civilizací. A opravdu jsme jeden nezvyklý signál objevili. Následující měření a analýzy ale odhalily, že pochází z tajného sovětského vojenského satelitu, který nebyl uveden v žádném katalogu.“ Podobné vysvětlení se nabízí v současném případě, neexistují však pro ně žádné důkazy.

Podezření bylo už od začátku

• SETI (z anglického Search for Extra-Terrestrial Intelligence - Hledání mimozemské inteligence) je projekt, zabývající se hledáním mimozemské civilizace pomocí zachycování rádiové komunikace. Předpokládá, že je to nejpravděpodobnější cesta, kterou by mohla ona civilizace s námi komunikovat.

Signál zachytil ruský radioteleskop Ratan-600, který provozuje Ruská akademie věd v údolí Bolšoj Zelenčuk v pohoří Velký Kavkaz. Jeho zdrojem měla být hvězda HD164595, která je sama o sobě zajímavá. Má velmi podobnou velikost jako naše Slunce, dokonce má i téměř shodné chemické složení. Navíc víme, že má nejméně jednu planetu podobnou Neptunu. Je však možné, že menších planet se u HD164595 ukrývá více. Jediný větší rozdíl spočívá ve stáří hvězd – zatímco naše Slunce je staré přibližně 4,6 miliardy let, hvězda v mlhovině Herkula má za sebou už asi 6,3 miliardy let existence.

Organizace SETI, která má na starost pátrání po mimozemských civilizacích, byla od počátku velmi skeptická. Daren Lynch z této agentury již v den objevu napsal, že mu připadá zájem o signál přehnaný a že žádná z jeho charakteristik není natolik zajímavá, aby se dal považovat za projev inteligentního života. „Podobných signálů máme miliony,“ uvedl. „Ale protože byl oznámen médiím, bude se o to teď zajímat úplně každý. ATA už to pozoruje, Breakthrough se na to bude dívat taky. A určitě na hvězdu někdo zaměří pozornost i v Arecibu; i já to začnu ověřovat víc. A nikdo z nás nic nenajde. Není to poprvé, co jsme to zažili, víme, jak tohle funguje.“