Dvanáct lidí, z toho nejméně čtyři děti, nepřežilo srážku kamionu a autobusu, která se stala u Nitry na jihu Slovenska. Informaci potvrdily ministryně vnitra Denisa Saková a ministryně zdravotnictví Andrea Kalavská. V nemocnicích skončilo dvacet zraněných. Podle informací některých slovenských médií jeli v autobuse především středoškoláci. České ministerstvo zahraničí zatím nemá žádné informace o tom, že by mezi mrtvými a raněnými byli Češi. Premiér Peter Pellegrini uvažuje o vyhlášení státního smutku.
Kamion plný kamení se u Nitry srazil s autobusem, kterým cestovali středoškoláci. Zemřelo 12 lidí
Nehoda se stala na takzvané Zlatomoravecké cestě, silnici první třídy u obce Nitrianske Hrnčiarovce asi sto kilometrů východně od Bratislavy. Záchranné práce už byly ukončeny, všichni zranění byli převezeni do nemocnic.
Hasičům už se také podařilo postavit na kola havarovaný autobus. Práci jim ztěžovaly složité podmínky, zejména prudký déšť a vítr. Při nehodě zasahovalo celkem 63 příslušníků Hasičského a záchranného zboru a pětadvacet kusů hasičské techniky. Hasiči také poděkovali svědkům nehody, kteří poskytli své autolékárničky.
Podle ministryně zdravotnictví Kalavské záchranáři převezli do nemocnic celkem dvacet lidí. Osm zamířilo do Fakultní nemocnice v Nitře a jsou mimo ohrožení života, informoval lékařský ředitel Marián Bakoš. Pět z nich má zranění vážná, tři lehká.
Šest pacientů přijaly Nové Zámky, jeden z nich je v umělém spánku a ohrožení života, další zraněný ve vážném stavu byl převezen do Levic, popisuje deník SME. Zbytek zraněných je také mimo ohrožení života.
Kamion plný kamení se srazil s meziměstským autobusem, kterým cestovali středoškoláci. Šlo o autobus společnosti Arriva, který mířil do obce Jelenec. Ministryně vnitra Saková uvedla, že nákladní auto bylo pravděpodobně přetížené, při jízdě z kopce se rozkývalo a dostalo do protisměru. Řidič autobusu se snažil srážce vyhnout, kamion do něj však z boku narazil a autobus se převrátil do příkopu.
„Zřejmě došlo k základnímu porušení povinností řidiče, ale nechci předbíhat, mohla selhat i technika. To objasní vyšetřování,“ uvádí Juraj Smrečan, prezident Ústředního automotoklubu Slovenské republiky. Autobusový vozový park je podle něj na Slovensku v dobrém stavu.
U nehody zasahovalo sedm záchranek i dva vrtulníky. Na místo zamířily ministryně vnitra a zdravotnictví a ministr dopravy Arpád Érsek. Premiér Peter Pellegrini přerušil návštěvu Kypru a vrací se Slovensko, na místo by měl dorazit pozdě večer. Ještě před odletem z Kypru prohlásil, že ve čtvrtek by k věci mohla mimořádně zasednout vláda a na pátek vyhlásit kvůli nehodě státní smutek.
Podle slovenské prezidentky Zuzany Čaputové vyvolává zpráva o nehodě hluboký smutek. „V těchto chvílích jsme myšlenkami s rodiči, kteří přišli o svoje děti, o své drahé a blízké. Myslíme také na zraněné a na to, aby dostali nejlepší možnou pomoc a péči. Všichni doufáme, že počet obětí už neporoste,“ napsala v prohlášení.
Český prezident Miloš Zeman Čaputové poslal kondolenční dopis. „Se zármutkem jsem přijal zprávu o tragické dopravní nehodě na jihu Slovenska, která si vyžádala oběti na životech a zanechala za sebou také mnoho zraněných. Slova mohou jen stěží vyjádřit bolest a smutek nad zmařenými lidskými životy. Dovolte mi, abych vám jménem svým i jménem české veřejnosti vyjádřil hlubokou soustrast. V této pohnuté chvíli jsme myšlenkami s vámi,“ napsal prezident v dopise.
Primář Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy Ondřej Franěk obdivuje práci slovenských záchranářů, protože podobné situace bývají velice obtížné. Záchranáři musí okamžitě vyslat všechny dostupné zdroje, ale zároveň vše koordinovat s nemocnicemi, hasiči i politickou reprezentací. „Je to takový široký pavouk, který je nesrovnatelný s běžným zásahem,“ vysvětluje Franěk.
Zlatomoravecká cesta bývá podle slovenských médií označována jako cesta smrti a sloužila pro veškerý tranzit od Nitry dál na střední Slovensko. Situace se zlepšila v roce 2011 po otevření nedaleké rychlostní silnice R1 Pribina, kam se část dopravy přesunula, dodávají. Podle Ľuboše Kasaly ze slovenské Zelené vlny se sice většina dopravy přesunula na rychlostní silnici, ale Zlatomoraveckou stále používaly i autobusy a nákladní auta.
Nejtragičtější dopravní nehodou na Slovensku je havárie českého autobusu Karosa firmy Modelárna z Nemošic na Pardubicku v červenci 1995. U Kolárovic v okrese Bytča ve velké rychlosti narazil do svodidel, nehoda si na místě vyžádala 16 mrtvých a 29 zraněných, z nichž jeden po několika dnech zemřel v nemocnici.