Polsko výrazně investuje do rozvoje železnice. Čeští designéři navrhují peróny

Poláci se vracejí na železnici. Po propadu počtu cestujících z posledních let se trend obrátil a s rostoucí popularitou vlakové dopravy souvisí i obří investice do infrastruktury. V současnosti se opravuje nebo staví na devět tisíc kilometrů tratí a renovují se stovky nádraží. Na projektu v přepočtu za 420 miliard korun se podílejí i čeští designéři.

Video Události
video

Události ČT: Polsko investuje do vlakové dopravy

Zatímco ještě před pěti lety se vlakem v Polsku za rok svezlo asi dvě stě sedmdesát milionů pasažérů, loni to bylo o čtyřicet milionů víc. „Na polské železnici se projevily změny v podobě nového vozového parku i jiné lepší péče o klienty. A to nejen ve Varšavě a velkých městech,“ podotýká Michał Szymajda z měsíčníku Rynek kolejowy.

Zatímco uplynulé dvě dekády v Polsku patřily hlavně dálnicím, v posledních letech se stát zaměřil na obnovu železnice. Od roku 1990 se přitom síť zmenšila skoro o třetinu: z 26 tisíc kilometrů na 18 a půl tisíce.

„Jde hlavně o doplnění železniční sítě pro návaznost dálkových a regionálních spojů. A rozvoj železnice v aglomeracích,“ uvádí Mirosław Siemieniec, mluvčí správy železniční sítě. Do roku 2023 má dát stát na rozvoj železnice v přepočtu 420 miliard korun, přičemž větší část putuje z eurofondů.

Čeští designéři navrhují peróny

Na rekonstrukci pracují i zahraniční firmy. Například čeští designéři navrhují podobu perónů, třeba na trase z Varšavy k běloruským hranicím. „V Polsku nikdo nepřemýšlel nad tím, že i taková v uvozovkách jednoduchá věc jako zastřešení nádraží, perónů, v sobě může mít design, to je asi naše největší přednost,“ míní Petr Vavrouška, ředitel polské pobočky firmy mmcité. 

Na další velkou dopravní investici se Polsko teprve chystá. Vedle nového letiště s nádražím chce do konce desetiletí postavit na šestnáct set kilometrů tratí pro vysokorychlostní vlaky. Celý projekt má stát v přepočtu 340 miliard korun.