Konec stávek na německé železnici? DB se dohodla s jedním odborovým svazem, s druhým ale ne

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn (Německá dráha – DB) ohlásil dohodu o platech s odborovým svazem EVG. Ten stál za pondělní výstražnou stávkou, která narušila železniční dopravu nejen v Německu, ale i v sousedních zemích včetně Česka. Vedení DB však vyjednávalo s více svazy a druhé uskupení GDL hovoří naopak o krachu jednání.

V pondělí dopoledne nepřijel do Děčína očekávaný vlak z Berlína, jela pouze náhradní souprava ve vnitrostátním úseku Děčín–Praha. V Německu totiž stávkovali železničáři kvůli platům. Výstražnou stávku vyhlásil odborový svaz EVG zastupující kolem 160 tisíc zaměstnanců DB. Nyní ohlásilo vedení společnosti, že se s odboráři dohodlo.

EVG požadoval růst mezd o 7,5 procenta a měl také požadavky, které se týkaly pracovní doby a práce o svátcích. Vedení společnosti nabízelo pouze pětiprocentní růst ve dvou krocích a jednorázovou platbu ve výši 500 eur. Výsledkem jednání je růst o 6,1 procenta ve dvou krocích a v únoru jednorázová tisícieurová platba.

Svaz měl i další požadavky. Jeho mluvčí Regina Ruschová-Ziembaová řekla, že je všechny dokázal prosadit. Hovoří proto o „úspěchu na celé čáře“.

Dohoda s EVG je ale pro společnost, která podniká i v Česku – vlastní autobusového a železničního dopravce Arriva – a zároveň spolupracuje s Českými drahami na provozu mezistátních vlaků, jen částečným řešením sporů s odbory.

Existuje více odborových svazů a sdružení strojvůdců GDL tvrdí, že jeho jednání s vedením DB ztroskotalo. I GDL v minulosti vyhlašovala stávky, které narušily provoz vlaků DB i na několik dnů.