V Karlovarském kraji chybí plochy, kam by mohly přistávat záchranářské vrtulníky

Letečtí záchranáři řeší nedostatek míst, kde by mohli s vrtulníky bez problémů „dosednout“. V Karlovarském kraji proto začali vytipovávat plochy pro vznik nových heliportů. Přistávání s vrtulníkem je obzvláště náročné ve tmě, kdy jsou piloti odkázáni na světlomety, a třeba ve městě, kde nesmí nikoho zranit.

Video Události
video

Události: Nové přistávací plochy pro helikoptéry v Karlovarském kraji

Záchranná služba v Karlovarském kraji má nyní jen několik málo míst, kde může přistát. Jedno z nich leží v centru Karlových Varů. Manévr tu ale komplikuje skutečnost, že se v blízkosti nachází řeka, silnice, cyklostezka a čerpací stanice. Přistávání zde je velice náročné a vyžaduje zastavení dopravy.  

„Zavírat dopravu, hlídat pohyb na řece, hlídat pohyb na cyklostezce. Navíc v blízkosti čerpací stanice. To znamená velké množství lidí,“ vysvětluje mluvčí hasičů Karlovarského kraje Martin Kasal.

Dalším místem, kde mohou záchranáři přistávat, je areál krajského úřadu. Tam po zkušebním letu piloti zvládají s helikoptérou dosednout bez problému i v noci. 

/*json*/{"map":{"lat":50.232738319082294,"lng":12.877296300000012,"zoom":16,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":50.23249809257385,"lng":12.875177429202154,"type":1,"description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Nově vznikl heliport na střeše karlovarské nemocnice, ale záchranáři ho zatím nemohou naplno využívat. „Provoz heliportu je schválen úřadem pro letectví pro denní režim,“ říká lékařská ředitelka Karlovarské krajské nemocnice Dagmar Märzová.

Přestože jsou piloti cvičeni, aby uměli přistát všude, výjimkou nejsou třeba přistání na dálnici - tak právě heliporty a předem vytipované plochy zvyšují bezpečnost náročného manévru. A tak kraj hledá plochy nové. 

Letecká záchranná služba nejčastěji míří na místa dopravních nehod, odkud odváží zraněné na specializovaná lékařská pracoviště. „Z šedesáti procent jde o traumata. To znamená dopravní nehody. Cyklisti, úrazy během horské turistiky,“ dodává náčelník letecké základny Líně Zdeněk Pašek. 

Do nemocnic v Praze i jiných městech dokáže vrtulník dopravit zraněné nejrychleji, například let z Plzně do Karových Varů trvá zhruba jen dvacet minut. A z plzeňského letiště startuje armádní vrtulník na pomoc lidem do Karlovarského kraje ročně více než stokrát. 

Kraj prý vlastní základnu letecké záchranky nepotřebuje

Karlovarský kraj loni v rámci reorganizace letecké záchranky usiloval o vlastní základnu pro leteckou záchrannou službu. Teď tam zasahují vrtulníky z Plzně nebo Ústí nad Labem, kraj chce ale zkrátit časy doletů.

Podle leteckých záchranářů je vznik nové základny zatím zbytečný, protože kraj nemá své traumacentrum. „Karlovarský kraj bohužel nemá traumacentrum, nemá centrovou péči, na kterou je letecká záchranná služba navázána. Já se domnívám, že v současné době to význam nemá,“ vyjádřil se v listopadu 2017 náčelník letecké záchranky Pašek.