Začal festival ve Varech. Na úvod ocenil Michaela Cainea, program rozběhl Zátopek

Michael Caine v Karlových Varech (zdroj: ČT24)

Po roční pauze se Karlovy Vary opět zaplnily filmem. Pětapadesátý ročník festivalu začal v pátek, hned na úvod předal cenu anglickému herci Michaelu Caineovi. Jako zahajovací snímek bylo vybráno drama Zátopek. Filmová přehlídka pokračuje až do 28. srpna.

Držiteli dvou Oscarů Michaelu Caineovi Vary udělily Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii.

„To je největší potlesk, co jsem kdy měl. A také to je nejtěžší cena, na kterou jsem v životě narazil. Když vzpomínám na svůj život, a tohle je cena za celoživotní úspěch, myslím na to, že jsem začal jako nikdo odnikud, který nic nevěděl. A jen jsem bloumal a postupně něčeho dosáhl, bůh ví, jak jsem to dokázal. Měl jsem jen hodně, hodně štěstí. Vždycky jsem byl velmi šťastný, že můžu dělat to, co dělám,“ pronesl Caine při přebírání sošky. 

V Česku nebyl poprvé, nedávno zde například natáčel film Jan Žižka v režii Petra Jákla. Caine už do Varů přiletěl s jednodenním předstihem, první festivalový podvečer ho na červeném koberci přivítali fanoušci. Slavnostní zahájení bylo tradičně v režii bratří Cabanů.

Festivalové ocenění obdrží také americký herec, režisér a spisovatel Ethan Hawke, a to při slavnostním zakončení. Na závěr by měl dorazit ještě herec Johnny Depp, který by se ale rád ve Varech prezentoval především v roli producenta. Cena za přínos české kinematografii pak čeká na režiséra Jana Svěráka.

Čtyři české filmy v soutěži

Soutěžní sekce jsou tradičně dvě: vedle té hlavní také Na východ od Západu, zaměřená na debuty a druhé počiny z této části světa. Obě sekce míchají hrané a dokumentární snímky.

V hlavní soutěži jsou zastoupeny čtyři české tituly: Atlas ptáků (v režii Olma Omerzua), Zpráva o záchraně mrtvého (film Václava Kadrnky), Láska pod kapotou (natočil Miro Remo) a Každá minuta života (od Eriky Hníkové).

Kryštof Mucha: Zátopek je velký film pro velké plátno

Český snímek také měl tu čest letošní ročník zahájit – na úvod Vary ve světové premiéře promítnly drama Zátopek, které o slavném atletovi natočil David Ondříček. Jedním z producentů je výkonný ředitel festivalu Kryštof Mucha. S Ondříčkem producentsky spolupracoval už na jeho předchozích titulech Grandhotel a Ve stínu.

„Cítili jsme, že je to velké téma,“ říká o životopisném dramatu, jehož hrdinou by byl slavný atlet. Od nápadu k realizaci proto uběhlo několik let. „Říkali jsme si, že ten film opravdu musí být velký. Že neochudíme běhání, stadiony. Zároveň je to také velký příběh o lásce a manželství Zátopkových,“ říká Mucha.

Že má Ondříčkova novinka světovou premiéru v kinech právě ve Varech, ho těší. „Je to film pro velké plátno,“ nepochybuje. „Třeba manažer Johnnyho Deppa Jack Whigham tu byl jako mladý kluk a od té doby miluje Vary, takže určité vazby tam jsou, ale musíte je udržovat. A strašně mi chybí ten rok a půl, kdy jsme nemohli cestovat, komunikovat jen přes e-maily není úplně ono,“ upozorňuje Mucha.

Jedním z míst na získávání kontaktů jsou velké zahraniční festivaly. Inspiraci u přehlídek, které se rozhodly konat i v pandemické době, našli zástupci Varů nejen filmovou. „Těžíme hlavně ze zkušeností cannského festivalu, který nás naplnil nadějí, že se to dá všechno zvládnout,“ vysvětluje Mucha.

Kryštof Mucha: Zátopek je velký film pro velké plátno (zdroj: ČT24)

Jiří Bartoška: V mizérii se nám podařilo udělat velký festival

Loni plnohodnotný ročník Vary uspořádat nemohly. I přípravy na letošek probíhaly v nejistotě. „Já bych býval čekal, a teď budu hodně neskromný, že někdo řekne: Děkujeme vám, že se vám v téhle mizérii podařilo udělat takhle velký festival,“ přeje si prezident přehlídky Jiří Bartoška.

Zatím kromě díků slyšel také kritiku, a to za pozvání Johnnyho Deppa. Britská charitativní organizace Solace Women's Aid, která bojuje proti domácímu násilí, odsoudila festivaly ve Varech a San Sebastianu, že pro něj chystají poctu. Herec loni prohrál soudní spor s bulvárním deníkem The Sun, který ho označil za násilníka v jeho manželství s Amber Heardovou.

„Nemám potřebu někomu něco vyvětlovat,“ podotýká k této kauze Bartoška. „Když si vezmete jeho bijáky, od Čokolády přes Piráty z Karibiku po Jarmuschovy filmy, je Depp opravdu hvězda všech hvězd. Že se někomu nepovede manželství, to se stává. A že budu muset každý rok posílat někam seznam herců, které chceme pozvat, a někdo bude říkat: Tyhle ne, protože tady jsou aktivistky a ty by s tím nikdy nesouhlasily… To ne.“

Jiří Bartoška: Seznam hostů ke schválení odevzdávat nebudu (zdroj: ČT24)

Karel Och: Přivezli jsme 27 filmů z Cannes

Umělecký ředitel Karel Och připomíná, že Depp a Caine do Varů přijíždějí i proto, aby podpořili své nejnovější snímky. Caine si zahrál rozmrzelného spisovatele v komediálních Bestsellerech, Depp představuje dva tituly, pod nimiž je podepsán i jako producent: životopisné drama Minamata inspirované fotožurnalistou Williamem Eugenem Smithem a dokument o muzikantovi Shanu MacGowanovi. 

Och odhaduje, že vedle soutěže bude diváky zajímat také výběr z festivalu v Cannes. „Odtamtud jsme dovezli dvacet sedm filmů, mimo jiné krásnou britskou romantickou trochu komedii Ali a Ava, či vítěze Velké ceny Kupé č. 6 nebo film legendy Paula Verhoevena Benedetta,“ upřesňuje.

Retrospektiva se zaměří na nadaci The Film Foundation, kterou v roce 1990 založil Martin Scorsese. Zasazuje se o restaurování filmových klenotů. Podobně je ve Varech zvykem uvést vždy jeden nový restaurovaný titul. Letos došla řada na podobenství O slavnostech a hostech od tvůrce nové vlny Jana Němce.

Karel Och: Přivezli jsme 27 filmů z Cannes (zdroj: ČT24)

Michal Bregant: O slavnosti a hostech je aktuální

Vary uvedly už digitálně restaurovaný Němcův debut Démanty noci. „Film O slavnosti a hostech si zaslouží vrátit na plátna kin, protože je to film, který patří do nové vlny, ale zároveň má přesah a myslím si, že to poselství je hodně aktuální. Je to film o tom, jak se člověk snadno nechá zmanipulovat, jak dokáže ztratit svoji elementární morální orientaci,“ uvedl ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant. 

Restaurováním prošlo už více snímků šedesátých let, například Marketa Lazarová, Kočár do Vídně nebo Ostře sledované vlaky. Úpravami ale prošla i třeba předválečná Extáze nebo Daleká cesta z roku 1948. Mimo novou vlnu chtějí iniciátoři projektu vybírat i nadále. 

„I když jsou to filmy historicky nejúspěšnější nebo esteticky nejpůsobivější, deformovali bychom obraz naší kinematografie, kdybychom sahali jenom do téhle skupiny filmů. Musíme sáhnout i do sedmdesátých a osmdesátých let, protože tam jsou i filmy, které se dokázaly normalizačnímu mainstreamu vzepřít,“ potvrdil Bregant.

Michal Bregant: O slavnosti a hostech je aktuální (zdroj: ČT24)

Koncert připomene muzikál Jesus Christ Superstar

Zahájení v kině doplnil open air koncert pro veřejnost před hotelem Thermal. Zazněla koncertní podoba muzikálu Jesus Christ Supestar, který v porevolučním Česku přispěl k fenoménu muzikálů. 

„Tam se začaly psát dějiny nového hudebního divadla v Čechách, protože od té doby se takové projekty nedělaly. Pro nás, kteří jsme se toho zúčastnili, to původně měla být zajímavá práce na dva tři měsíce, nakonec jsme tam zůstali čtyři roky. A myslím, že nám to všem vstoupilo do životů, nechalo to tam krásnou stopu,“ vzpomíná Bára Basiková. Na koncertě vystoupila spolu s Kamilem Střihavkou nebo Danem Bártou.

Bára Basiková: Jesus Christ Superstar nám vstoupil do životů (zdroj: ČT24)

Opatření trvají

První projekce začaly už v pátek ráno. Do chodu festivalu zasahují protikoronavirová opatření. Nutný je doklad o bezinfekčnosti, na promítání je možný vstup jen se zakrytím dýchacích cest a organizátoři snížili počet uváděných snímků, aby bylo možné uspořádat více projekcí.