Stavba největší přehrady na řece Odře u polského města Ratiboř skončila. Suchý poldr v přepočtu za 12 miliard korun má ochraňovat města v povodí Odry před velkou vodou. Do budoucna Polsko chystá poldr proměnit na klasickou přehradu. Nádrž bude klíčová i pro splavení Odry do Česka.
V polské Ratiboři skončily práce na suchém poldru. V budoucnu by se z něj měla stát klasická přehrada
Rozlohu má stavba má přes šestadvacet kilometrů čtverečních. Suchý Poldr u Ratiboře bude před povodněmi chránit asi dva a půl milionu lidí. Nachází se přibližně patnáct kilometrů od hranic s Českem.
„S českou stranou spolupracujeme, dostáváme od vás předpovědi hydrologické i meteorologické. Když je vysoký průtok, budeme si to hlídat, aby se neopakovala situace z roku 1997,“ uvedl ředitel regionálního úřadu vodního hospodářství Miroslaw Kurz.
O stavbě přehrady se mluvilo už po povodních na konci 19. století. Práce ale začaly právě až po katastrofických záplavách v roce 1997. V současné době pojme poldr Ratiboř 185 milionů metrů krychlových vody. Největší nádrž v Moravskoslezském kraji, Slezská Harta, pojme pro srovnání 220 milionů metrů krychlových vody.
Stavba v Ratiboři přispěje k vytvoření oderské vodní cesty
Do sedmi let má u Ratiboře vzniknout přehrada s vodní cestou nebo elektrárnou. Nádrž bude vodu nejen zadržovat, ale v obdobích sucha i pomáhat. Podle vedení Ratiboře přiláká také více turistů. „Doufáme, že tady budou lodičky, bude to rekreační oblast pro lidi, a tím místo získá na atraktivitě,“ uvedl primátor Ratiboře Dariusz Polowy.
Nádrž poté bude hrát důležitou roli pro splavení Odry do Česka, konkrétně do Ostravy, polská strana s tím už počítá. „Už třetím rokem trvá příprava oderské vodní cesty. Jsme ve fázi studie proveditelnosti s ohledem na technické a přírodní podmínky,“ uvedla zmocněnkyně polského ministerstva námořního hospodářství a vnitrozemské plavby Gabriela Tomiková.
Zesplavnění devadesátikilometrového úseku Odry mezi Ostravou a polským městem Kedzierzyn-Kozle je součástí záměru vytvořit kanál Dunaj-Odra-Labe. Propojení jsou nakloněni i někteří kritici vodního koridoru jako celku, třeba CHKO Poodří.
„Na Odře na našem území nejsou zásadní překážky, které by to přímo vylučovaly.
Jedinou výjimkou je hraniční přírodní památka meandry Odry, což je evropsky chráněné území. Ten by bylo potřeba vyřešit, aby ho kanál nemohl zničit,“ uvedl ředitel regionálního pracoviště CHKO Poodří Jan Klečka.
Jako suchý poldr musí ale nádrž u Ratiboře fungovat alespoň pět let kvůli podmínkám evropských dotací. Do té doby mohou pracovníci alespoň připravovat projekt.