Koncepty pro vestibuly metra 21. století

Obrazem: Bezútěšné vestibuly metra umíme osvěžit, dokazují architekti

Vestibul metra jako místo, které zve k trávení času a lidem dává něco navíc. To je myšlenka zadavatelů studií nových podob těchto každodenních tras pro desetitisíce Pražanů. Centrum pro středoevropskou architekturu CCEA MOBA ve spolupráci s pražským dopravním podnikem a společnostmi Karlín Group a Ungelt Group vyzvaly šest architektonických týmů k vypracování návrhů, které ukazují, jak by mohl vypadat funkční a atraktivní vestibul metra. 

„Rádi bychom ukázali, že i stanice veřejné dopravy mohou být přívětivým prostorem pro občany, že mohou plnit nejen dopravní, ale i společenskou roli,“ uvedla organizátorka výzvy Yvette Vašourková z CCEA MOBA.

Autoři představili projekty veřejnosti v úterý před fasádou jižního vestibulu metra Nádraží Holešovice, který byl vybrán jako jeden z ověřovacích pro případovou studii. Zmíněná stanice vznikla v osmdesátých letech a od té doby se téměř nezměnila. Její okolí působí neutěšeně, přitom v budoucnu čeká tuto lokalitu podle plánů výrazný rozvoj.

Video Studio 6
video

Pozvánka na výstavu k projektu Vestibul metra

Sousedí totiž s vlakovým nádražím i několika stanicemi MHD, včetně terminálu pro autobusy mířící do populární zoologické zahrady v Praze-Troji. Architekti tam navrhli například „předsálí zoologické zahrady“ s prodejem lístků, malé informační centrum nebo zapojili do stanice metra přepážku úřadu Prahy 7.

„Vestibuly postavené v sedmdesátých a osmdesátých letech nejsou z našeho pohledu zcela přitažlivé,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová. „Projektanti tehdy neměli na mysli, aby tvořili krásno, ale tvořili primárně účel. Dnešní využití již může být mnohem širší. Chceme stanice oživit, aby to nebyly jen tranzitní prostory, ale i místa, kde chtějí lidé rádi setrvat.“