Nový pražský přívoz spojil Holešovice s Karlínem

Rychlejší a také zajímavější cestu z Holešovic do Karlína zajistí nový přívoz. V pátek poprvé bylo možné se přepravit přes řeku pomocí lodi z Pražské tržnice na Rohanský ostrov. Pro cestující si navíc Pražská paroplavební společnost připravila i zcela nové plavidlo, které zaujme jak nadstandardním vybavením, tak i vzhledem. Loď by měla v letošní sezoně jezdit ve zkušebním provozu do 1. listopadu.

Cesta z Holešovic do Karlína by od pátku mohla být pro Pražany o něco pohodlnější. Zaslouží se o to nový přívoz, jehož trasa povede z Pražské tržnice přes Štvanici až na Rohanský ostrov. "Občané Prahy 8 tak budou moci zajet lodí nakoupit do tržnice, obyvatelé sedmičky získají příjemné propojení s centrem a lidé z obou stran dobře dostupné místo k rekreaci," řekl zástupce starosty Prahy 7 Ondřej Mirovský. Na zahájení a slavnostní křest lodi se přišly podívat desítky lidí.

Zkušební provoz stál 550 tisíc, z čehož půlku hradí magistrát a půlku hradí městská část Praha 7.
Adriana Krnáčová
primátorka Prahy

Nová loď, lidé si mohou poslechnout i zprávy z rozhlasu

Stejně jako ostatní pražské přívozy bude i tento součástí Pražské integrované dopravy. Lidé tak pro cestování po přívozu mohou použít karty Opencard či jednorázové lístky. Provozovat ho bude Pražská paroplavební společnost, která k nové trase přes Vltavu pořídila i zcela novou loď. Její výběr silně ovlivňovalo místo, ve kterém bude působit. V této oblasti je totiž hloubka přibližně půl metru a loď tak má ponor pouhých 35 centimetrů.

"Je navíc vybavená i echolotem, pomocí kterého je možné sledovat dno a hloubku na místě, kde se loď bude zrovna nacházet," vysvětlil výkonný ředitel Pražské paroplavební společnosti Štěpán Rusňák.

Vzdálenost mezi holešovickým břehem, Štvanicí a Karlínem překoná za necelé tři minuty.
Štěpán Rusňák
ředitel Pražské paroplavební společnosti

Samozřejmostí je bezbariérový přístup na plavidlo, stříška a také komfortní sezení. Cestující navíc budou moci poslouchat aktuální zprávy Českého rozhlasu. Loď získala své jméno od samotných Pražanů, kteří zasílali své návrhy na radnici. Ta je sbírala do konce července. V pátek pak byla loď pokřtěna na Holku. Jméno Holka vzniklo spojením zkratek dvou městských částí, které spojuje. Tedy Holešovice a Karlín.

V současnosti se plánuje spustit loď pouze ve zkušebním provozu, který by měl trvat do 1. listopadu. Jezdit bude každý den vždy od osmé hodiny ranní až do osmé večerní v základním intervalu třicet minut. Mezi plavbami ale budou na požádání možné i další jízdy.

Holešovicím a Karlínu schází lávka

Spuštěním nového přívozu chtěla radnice podle starosty Jana Čižinského upozornit na to, že lidem dlouhodobě chybí lávka, která by propojila břehy Holešovic a Karlína. Městská část již v minulosti vypsala architektonickou soutěž, po povodních se ale situace změnila a bude tak nutné vypsat soutěž novou. Prostředky prý bude radnice shánět prostřednictvím evropských fondů a lávka by mohla být hotová v roce 2018. Radnice počítá s částkou okolo 70 milionů korun.

V Praze v současnosti i s nově zprovozněným přívozem mezi Holešovicemi a Karlínem funguje šest dalších. Přívoz P1 je na trase Sedlec – Zámky, P2 mezi Podbabou a Podhořím, P3 vede z Lihovaru na Veslařský ostrov, trasa přívozu P5 je na ose Císařská louka – Výtoň – Náplavka Smíchov a P6 pak mezi Modřany a Lahovičkami. Přívoz P4 mezi Dětským ostrovem, Národním divadlem a Hollarem v současnosti v provozu není.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 58 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
19. 12. 2025

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
17. 12. 2025

Od ledna v Praze končí parkování pro elektroauta zdarma

Bezplatné parkování elektromobilů v Praze od nového roku končí. Jejich majitelé budou platit polovinu toho, co vlastníci aut se spalovacími motory a získají možnost nákupu další parkovací karty platné pro všechny modré zóny. Plug-in hybridy pak přijdou o veškeré úlevy. Změna má vést mimo jiné k uvolnění místa pro rezidenty, což prosazovaly hlavně jednotlivé městské části. Bezplatné parkování elektroaut bylo během letošního roku ukončeno třeba v Plzni. Naopak zvýhodnění stále nabízejí například v Českých Budějovicích, Ostravě nebo Liberci.
15. 12. 2025

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
13. 12. 2025
Načítání...