Nový pražský přívoz spojil Holešovice s Karlínem

Rychlejší a také zajímavější cestu z Holešovic do Karlína zajistí nový přívoz. V pátek poprvé bylo možné se přepravit přes řeku pomocí lodi z Pražské tržnice na Rohanský ostrov. Pro cestující si navíc Pražská paroplavební společnost připravila i zcela nové plavidlo, které zaujme jak nadstandardním vybavením, tak i vzhledem. Loď by měla v letošní sezoně jezdit ve zkušebním provozu do 1. listopadu.

Cesta z Holešovic do Karlína by od pátku mohla být pro Pražany o něco pohodlnější. Zaslouží se o to nový přívoz, jehož trasa povede z Pražské tržnice přes Štvanici až na Rohanský ostrov. "Občané Prahy 8 tak budou moci zajet lodí nakoupit do tržnice, obyvatelé sedmičky získají příjemné propojení s centrem a lidé z obou stran dobře dostupné místo k rekreaci," řekl zástupce starosty Prahy 7 Ondřej Mirovský. Na zahájení a slavnostní křest lodi se přišly podívat desítky lidí.

Zkušební provoz stál 550 tisíc, z čehož půlku hradí magistrát a půlku hradí městská část Praha 7.
Adriana Krnáčová
primátorka Prahy

Nová loď, lidé si mohou poslechnout i zprávy z rozhlasu

Stejně jako ostatní pražské přívozy bude i tento součástí Pražské integrované dopravy. Lidé tak pro cestování po přívozu mohou použít karty Opencard či jednorázové lístky. Provozovat ho bude Pražská paroplavební společnost, která k nové trase přes Vltavu pořídila i zcela novou loď. Její výběr silně ovlivňovalo místo, ve kterém bude působit. V této oblasti je totiž hloubka přibližně půl metru a loď tak má ponor pouhých 35 centimetrů.

"Je navíc vybavená i echolotem, pomocí kterého je možné sledovat dno a hloubku na místě, kde se loď bude zrovna nacházet," vysvětlil výkonný ředitel Pražské paroplavební společnosti Štěpán Rusňák.

Vzdálenost mezi holešovickým břehem, Štvanicí a Karlínem překoná za necelé tři minuty.
Štěpán Rusňák
ředitel Pražské paroplavební společnosti

Samozřejmostí je bezbariérový přístup na plavidlo, stříška a také komfortní sezení. Cestující navíc budou moci poslouchat aktuální zprávy Českého rozhlasu. Loď získala své jméno od samotných Pražanů, kteří zasílali své návrhy na radnici. Ta je sbírala do konce července. V pátek pak byla loď pokřtěna na Holku. Jméno Holka vzniklo spojením zkratek dvou městských částí, které spojuje. Tedy Holešovice a Karlín.

V současnosti se plánuje spustit loď pouze ve zkušebním provozu, který by měl trvat do 1. listopadu. Jezdit bude každý den vždy od osmé hodiny ranní až do osmé večerní v základním intervalu třicet minut. Mezi plavbami ale budou na požádání možné i další jízdy.

Holešovicím a Karlínu schází lávka

Spuštěním nového přívozu chtěla radnice podle starosty Jana Čižinského upozornit na to, že lidem dlouhodobě chybí lávka, která by propojila břehy Holešovic a Karlína. Městská část již v minulosti vypsala architektonickou soutěž, po povodních se ale situace změnila a bude tak nutné vypsat soutěž novou. Prostředky prý bude radnice shánět prostřednictvím evropských fondů a lávka by mohla být hotová v roce 2018. Radnice počítá s částkou okolo 70 milionů korun.

V Praze v současnosti i s nově zprovozněným přívozem mezi Holešovicemi a Karlínem funguje šest dalších. Přívoz P1 je na trase Sedlec – Zámky, P2 mezi Podbabou a Podhořím, P3 vede z Lihovaru na Veslařský ostrov, trasa přívozu P5 je na ose Císařská louka – Výtoň – Náplavka Smíchov a P6 pak mezi Modřany a Lahovičkami. Přívoz P4 mezi Dětským ostrovem, Národním divadlem a Hollarem v současnosti v provozu není.