Blansko propojuje nový most. Ocel na něj vyrobili v Mariupolu

8 minut
Studio ČT24 - Zprovoznění mostu v Blansku
Zdroj: ČT24

Stavbaři po roce a půl prací otevřeli přemostění železnice a řeky Svitavy v Blansku. Na most čekali obyvatelé města sedmdesát let. Zatím je jen pro auta a autobusy, a to s omezenou rychlostí. Most za více než čtvrt miliardy korun nově propojuje dosud kolejemi a vodou rozdělené části města. Vyroben je z oceli z ukrajinského Mariupolu.

Na jedné straně hlavního železničního koridoru z Brna do České Třebové leží místní části Blanska – Olešná, Hořice, ale také část Staré Blansko. Žijí tam asi tři tisíce obyvatel a leží tam průmyslová zóna.

Nyní už obě strany propojuje most, přes který zahájila provoz nová autobusová linka. Most zatím není zkolaudovaný, a tak stále platí drobná omezení. „Funguje v prozatímním režimu průjezd stavbou. Mohou na něj auta, nemohou na něj chodci. Most funguje v režimu omezení rychlosti, jezdí se zde třicet kilometrů za hodinu. Budou zde ještě probíhat dokončovací práce zhruba do února až března příštího roku,“ sdělil starosta Blanska a radní Jihomoravského kraje pro dopravu Jiří Crha (ODS).

Dokončit se musejí ještě svodidla, nyní tam jsou prozatímní betonová. Dále také chodník pro pěší, zábradlí a osvětlení mostu. Kolaudace by se mohla stihnout na začátku příštího roku.

Na existující silnice je most napojen pomocí okružních křižovatek. Z jedné strany ústí do Svitavské ulice nedaleko autobusového nádraží, z druhé strany do Brněnské ulice.

Nebezpečný přejezd

Lidé se na druhou část města – do centra – doposud mohli dostat pouze přes jeden železniční přejezd. Byl velmi frekventovaný a v některé denní době tam byly závory dole i čtyřicet minut z jedné hodiny. „Což samozřejmě komplikovalo život občanům Starého Blanska, ale také tam byly problémy s dosahem složek integrovaného záchranného systému,“ uvedl Crha. V posledních týdnech museli řidiči využívat dlouhé objížďky.

Crha upozornil, že přejezd byl i nebezpečný. Uvedl, že jednou z podmínek pro získání finančních prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury pro stavbu mostu bylo i to, aby se uzavřel železniční přejezd. „A správa železnic pro pěší vybudovala podchod v místě bývalého přejezdu. Ten už je v tuto chvíli průchozí,“ řekl Crha.

Most měl být původně podle harmonogramu otevřen do konce letošního října. Podle Crhy byly největšími komplikacemi dodávky materiálu. „Ocel na tento most, která byla speciální, byla objednána z Ukrajiny, z Mariupolu. Bohužel zhotovitel dovezl asi tři čtvrtiny dodávky a zbytek už se mu nepodařilo kvůli válečnému konfliktu, který tam je, dovézt. Takže jsme museli shánět materiál jinde,“ vysvětlil Crha.

Původně měla stavba stát 225 milionů korun, ale zdražování materiálů částku zvýšilo. Přesně ji bude Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje znát za několik týdnů po konečném vyúčtování. „Významnou roli hrála i cena oceli z okupovaného Mariupolu,“ uvedl ředitel krajských silničářů Roman Hanák.

Mostní hlavní nosný ocelový oblouk měří 78 metrů, celková délka nosné konstrukce je 158 metrů. Výška mostu nad terénem je devět metrů a výška oblouku dvanáct metrů. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Důvody zemětřesných rojů na Chebsku má odhalit experiment

Okolí Chebska každoročně postihnou stovky otřesů, kterým vědci říkají zemětřesné roje. Lidé z nich pociťují jen nepatrnou část, jejich původ ale zůstává záhadou. Příčinu má poodhalit experiment Elisé, během něhož budou sondy rok a půl mapovat ohniska záchvěvů i jejich rozložení. Tři sta těchto přístrojů tak nyní na západě Čech a v Německu rozmisťuje dvanáct týmů seismologů z obou zemí.
před 7 hhodinami

Velká výluka od soboty ochromí metro C

Pražské metro C čeká další přerušení provozu. Kvůli modernizaci zabezpečovacího zařízení nepojedou od soboty 2. srpna soupravy mezi stanicemi Chodov a Muzeum. Cestující mohou v tomto úseku místo metra využít náhradní autobusovou dopravu XC a tramvaj 36. Příští víkend na to naváže ještě omezení v úseku Chodov – Nádraží Holešovice.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Plzeň zřídila městský holubník, ptactvu se do něj zatím moc nechce

V Plzni je už tři čtvrtě roku v provozu městský holubník, který by měl přispět k regulaci těchto ptáků ve městě. Mají tam pohodlné zázemí a pracovníci odebírají snesená vejce. Holuby ale neláká tolik, jak by měl, lidé na ulicích je totiž krmí. Město vyzývá, aby to nedělali. Jinde se holubníky osvědčují, musejí ale fungovat alespoň několik let.
před 10 hhodinami

V Praze po čtyřech dekádách přibylo nádraží. Kolem Bubnů vzniká celá čtvrť

Správa železnic otevřela opravenou trať mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Od soboty na ni postupně vyjedou vlaky. Zastavovat budou na nově vybudovaném nádraží a železniční zastávce. Je to poprvé po čtyřiceti letech, co se v Praze otevírá nová stanice. Stavba je součástí tratě na ruzyňské letiště a do Kladna a vyšla na víc než 5,6 miliardy korun.
před 11 hhodinami

Včelstva na severu Moravy postihl mor

Včelaři na severní Moravě a ve Slezsku zažívají náročný rok. Musí častěji řešit nemoci zvířat, například včelí mor. Jde o nákazu, kvůli které je nutné včelstva zcela zlikvidovat. Medu bude letos zřejmě méně i kvůli chladnému jaru.
před 17 hhodinami

Porodnice v Prachaticích skončí, loni se v ní narodilo nejméně dětí v Česku

Porodnice v prachatické nemocnici ukončí od září provoz. Důvodem je nízký počet porodů a s tím související nedostatečná praxe zdravotníků, kteří tam pracují. Loni se v této nemocnici narodilo 146 dětí, což bylo nejméně ze všech nemocnic v republice, řekl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).
před 17 hhodinami

Měli jen přes šest kilo. Nyní retrívři z množírny na Brněnsku nacházejí nový domov

Desítky psů odebraných z nevhodných podmínek v Odrovicích na Brněnsku už nacházejí zázemí v útulcích napříč republikou. Dlouhodobě zanedbávaná zvířata si teď zvykají na nové prostředí a postupně se zotavují. Pečují o ně desítky organizací, které zajišťují potřebné lékařské zákroky i psychickou rehabilitaci.
před 22 hhodinami

Ministr Kulhánek chystá podporu méně rozvinutých regionů. Podle opozice pozdě

Měsíc před parlamentními volbami chce ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (STAN) představit plán na podporu méně rozvinutých regionů, tedy Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje. V materiálu se zatím – ještě čtrnáct dnů je možné ho připomínkovat – počítá hlavně s větší podporou místních podniků, s novými investory či s přesunem státních úřadů z Prahy. Opoziční hnutí ANO namítá, že kabinet přichází s iniciativou pozdě.
31. 7. 2025
Načítání...