Obce na Trutnovsku se obávají zahlcení dopravou z Polska. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce totiž příští rok začít stavět tři kilometry dálnice D11 těsně u státních hranic. Krátký úsek má navázat na hotovou polskou dálnici a dopravu v Česku převést na silnici první třídy. Provizorní sjezd by měl být v katastru Královce, místní jsou však proti.
ŘSD chce postavit krátký úsek dálnice u polských hranic. Místní se obávají husté dopravy
Polsko otevřelo svou rychlostní komunikaci S3, která vede až k hranicím, letos v létě. Na polskou silnici se má napojit česká dálnice D11. Ta ale zatím končí za Jaroměří.
„Ke konci roku 2025 bychom mohli polskou dálnici napojit na silnici I/16 pomocí prvních tří kilometrů,“ uvedl ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Jde o krátký dálniční úsek, který u hranic naváže na polskou silnici, aby doprava u našich sousedů nezahltila město Lubawka.
Tříkilometrový úsek dálnice, který povede od hranic s Polskem, má končit u osady Dvorky, která je místní částí Královce. Nová spojka pak svede dopravu právě na silnici první třídy číslo 16. Toho se ale bojí místní. „Bude tam změna přednosti v jízdě, máme obavu z toho, že doprava v tom sjezdu bude složitá. Nikdo to s námi neprobíral,“ upozornil starosta Královce Tibor Terbák (nestr.).
Opravdu bez kamionů?
Podle starostů některých obcí na Trutnovsku nebude na dopravu z Polska stávající infrastruktura stačit, a to i přes sliby, že na silnici první třídy nenajedou nákladní auta dokud nebude zprovozněn celý dálniční úsek z Trutnova ke státním hranicím.
To, že by na silnici nesměly kamiony, potvrdil i Mátl. Vedení Královce má ale pochybnosti o tom, že bude v lidských silách zákaz kamionů kontrolovat. „Já preferuji výstavbu celého úseku, nejlépe aspoň do Trutnova, aby nás ta doprava z Polska minula,“ uvedl starosta Bernartic Radek Hojný (nestr.).
Samotnou podobu propojení české a polské dálnice bude ŘSD s jednotlivými obcemi na Trutnovsku projednávat v lednu.