Pražské Florenci dají novou podobu česká studia a londýnský ateliér

V soutěži na podobu autobusového nádraží na pražské Florenci a okolí zvítězil tým zahrnující česká architektonická studia UNIT architekti, A69 architekti a londýnský ateliér Marko & Placemakers. Oznámili to zástupci organizátorů a soutěžní poroty. S vítězi soutěže, kterou zadali majitelé pozemků ve spolupráci s městem, nyní magistrát připraví další studii pro změnu územního plánu nutnou k zástavbě území. Na brownfieldu mezi Masarykovým nádražím a Florencí už začala stavět společnost Penta.

Soutěž vyhlášená letos na jaře se týkala autobusového nádraží, sousedního areálu bývalých skladů a nákladové části Masarykova nádraží severně od kolejiště a východně od magistrály. Většinu pozemků tam vlastní společnosti ČSAD Praha holding a Masaryk Station Development kontrolovaná Pentou. Obě firmy plánují v lokalitě stavět, Penta již začala na území u Masarykova nádraží.

Porota ve středu vybrala vítězný tým s výrazným zastoupením českých architektů. Je složený z UNIT architekti, A69 architekti, Marko & Placemakers, European Transportation Consultancy, Ecoten a Terra Florida. Podle místopředsedkyně poroty, architektky a zároveň místostarostky Prahy 7 Lenky Burgerové porota ocenila na návrhu schopnost propojit různé části města.

„Toto je pouze první krok. Je to podklad pro změnu územního plánu a není to ještě architektura. Je to rámec, jak se území bude dále vyvíjet. Teprve studie, která vznikne v návaznosti ve spolupráci s investory a s městem, nám řekne více,“ uvedla Burgerová. Dodala, že dva týmy, které skončily na sdíleném druhém místě, měly také řadu podnětných návrhů. „Měly například výrazně lépe vyřešenou oblast autobusového nádraží,“ řekla.

Náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09) potvrdil, že na soutěž naváže další studie, která bude sloužit jako podklad pro změnu územního plánu. Bez té investoři na území nemůžou stavět. Dodal, že s dalšími dvěma týmy chce město spolupracovat na plánovaných úpravách magistrály a Těšnova. Drobnější úpravy na magistrále ve prospěch pěších by náměstek chtěl začít řešit v tomto volebním období, které skončí příští rok na podzim.

Soutěž měla podobu takzvaného soutěžního workshopu, při kterém týmy již při tvorbě návrhů komunikovaly s porotou, magistrátem, investory, městskými částmi a dalšími dotčenými aktéry. Zapojili se do ní zástupci vedení magistrátu, městského Institutu plánování a rozvoje (IPR), vlastníků pozemků a společnosti ONplan, která ji organizovala. V porotě bylo šest odborníků a pět zástupců hlavního města, IPR a investorů.

Výhrady Arniky

Podobu soutěže kritizovala nezisková organizace Arnika, podle které ji neprovázela dostatečná diskuse s občany. Ti se sice měli možnost vyjádřit, ale neměli na to podle organizace dost času a nikdo jim návrhy nevysvětlil.

„Není možné po běžných občanech chtít, aby si sami prostudovali odborné návrhy a posoudili je. Občané by měli být vyslechnuti například v rámci moderované diskuse a za pomoci odborníků na participaci by měly být jejich názory předloženy organizátorům soutěže a porotě,“ uvedla za organizaci Anna Vinklárková.

Penta začala se stavbou kancelářských domů kolem Masarykova nádraží. Ty kritizovala například opozice v Praze 1, Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel, Národní památkový ústav a Klub za starou Prahu. Magistrát se podle dřívějších vyjádření vedení města s Pentou dohodl, že v druhé části projektu, které se týkala výše popsaná soutěž, bude minimálně čtyřicet procent bytů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
včera v 12:59

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
včera v 12:25
Načítání...