Pražští radní chtějí změnit územní plán. Institut plánování a rozvoje (IPR) dostal za úkol připravit podmínky pro výstavbu metra D z náměstí Míru na Žižkov a dál do Vysočan. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) pak i přes odpor své náměstkyně Petry Kolínské (Zelení) prosadila takovou změnu, která umožní skupině Penta další zástavbu u Masarykova nádraží.
Praha mění územní plán. U Florence půjde dál stavět, metro D má zamířit do Vysočan
Metro D má spojit centrum s jižní částí města a projektanti náklady předběžně odhadují zhruba na padesát miliard korun. Jako první se má na lince D začít stavět část z depa Písnice na Pankrác, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na náměstí Míru. Pražský Institut plánování a rozvoje má nyní připravit změnu územního plánu, který metro povede dál.
„Uložili jsme IPR, aby zahájil pořizování změny územního plánu k vedení trasy metra D severně od stanice Náměstí Míru. Zároveň jsme uložili IPR prověřit další trasování na sever od stanice metra B Vysočanská. Považujeme za důležité trasu stabilizovat, a to zejména proto, abychom předešli problémům s výkupy pozemků,“ řekla Kolínská. Právě výkup parcel nyní zaměstnává dopravní podnik u jižní části chystané modré trasy.
Severní část linky D je ve stávajícím územním plánu pouze jako územní rezerva, v novém Metropolitním plánu je pak ukončena na náměstí Republiky. IPR v minulosti vypracoval analýzu, podle které se vyplatí vést trasu z Vinohrad na náměstí Republiky kvůli lepší využitelnosti trasy a také propojení linky se všemi trasami – C na Pankráci, A na náměstí Míru a B právě u Obecního domu.
Zda na náměstí povede, ale dosud není jasné, a sám ředitel IPR Ondřej Boháč dodává, že úvahy o severním pokračování „déčka“ se váží k horizontu desítek let. Zpožďovat se navíc začínají i přípravné práce, původně se počítalo se začátkem geologických průzkumů ještě letos, výběrové řízení se ale zrušilo.
Spor o Florenc
Zatímco u příprav trasy metra panovala mezi radními shoda, k rozporu došlo při hlasování o prolukách u Masarykova nádraží, kde primátorka prosadila svou vůli – a změnu územního plánu – proti náměstkyni Petře Kolínské, jež má rozvoj Prahy ve své kompetenci, a otevřela investiční skupině Penta cestu k další zástavbě brownfieldu mezi nádražím a Florencí.
Větší část dotčených pozemků nyní zabírá autobusové nádraží. Vlastní ho firma ČSAD Praha holding, která tam v minulosti plánovala postavit vlastní projekt. Podle informací Kolínské je nicméně Penta před dohodou o odkupu pozemků. Stavět na nich jde už dnes, Penta však požaduje větší hustotu zástavby.
Kolínská řekla, že s firmou jednala o podmínkách, požadujících například smíšenou zástavbu nebo zachování uliční sítě. Schválená změna, kterou předložila primátorka, však podle náměstkyně žádné podmínky nestanovuje. Primátorka naopak tvrdí, že město z žádných požadavků neustoupilo.
Krnáčová nahrála Pentě, naznačuje Kolínská
Na aktuální radě chtěla Kolínská navrhnout odložit schválení změny do doby, než bude hotová dohoda s Pentou. Krnáčová nicméně z titulu své funkce změnu spolu s několika dalšími předložila sama a rada je schválila. „Paní primátorka, která má, jak je obecně známo, ke společnosti Penta poměrně blízko, se prostě rozhodla, že ta změna už na žádné dohody čekat nemá,“ komentovala postup primátorky Kolínská.
Podle Krnáčové náměstkyně změnu delší dobu blokovala. „Předložila jsem některé změny územního plánu, které paní náměstkyně blokovala dlouhou dobu, některé dokonce i několik let. Všechno, na čem v případě Masarykova nádraží padla dohoda, samozřejmě platí a bude splněno, není to tak, že by tím urychleným předložením město nějak ustoupilo ze svých požadavků,“ sdělila. Dodala, že nyní pouze celou věc urychlila a změny musí stejně ještě schválit zastupitelstvo.
Pole v Komořanech
Kromě pozemků, kde plánuje stavět Penta, Krnáčová předložila a nechala schválit několik dalších změn územního plánu. Jednou z nich je například změna umožňující postavit tři několikapodlažní obytné domy v Komořanech kousek od Pražského okruhu. Pozemky město před lety samo prodalo soukromníkovi.
„Je nepřijatelné, aby město prodalo pozemky a pak je bez dalšího soukromníkovi zhodnocovalo. Město se nemá rozrůstat do polí a zeleně za silničním okruhem,“ namítla Kolínská.