V trase budoucího obchvatu Jaroměře našli archeologové pec z doby laténské

Archeologové našli na území obce Čáslavky na Náchodsku zbytky pece z doby laténské. Jde o konstrukční řešení, které není pro laténské hrnčířské pece na sever od Dunaje typické. Pec patří mezi nejvzácnější nálezy, které archeologové odkryli při výzkumu v trase budoucího obchvatu Jaroměře.

„Jedná se o dvoukomorovou vertikální pec s podpěrným středovým pilířem. S tímto konstrukčním řešením se setkáváme u pecí známých z Karpatské kotliny, odkud se znalost těchto zařízení šířila dále na sever, tedy i na naše území,“ uvedla archeoložka Univerzity Hradec Králové Sylva Tichá Bambasová.

Záchranný archeologický výzkum na území Hořenic, Jaroměře a Čáslavek začal na jaře a je před dokončením. Podílí se na něm Univerzita Hradec Králové s náchodským muzeem a společností Eurovia. Laténské období je datované mezi roky 450 a 50 před naším letopočtem. Na území Čáslavek archeologové zachytili takzvanou polykulturní archeologickou lokalitu.

Nejstarší jsou halštatské sídlištní jámy

„Předběžně nejstarší jsou nálezy náležící době halštatské zastoupené sídlištními jámami. Dále je zde zastoupena doba laténská sídlištními jámami různého charakteru, ale také i pěti polozahloubenými chatami, z nichž některé pravděpodobně nesloužily pouze k bydlení, ale také jako skladiště či dílny pro výrobu keramických předmětů. Tyto hypotézy jsou ve stadiu ověřování,“ uvedla archeoložka.

V této lokalitě archeology překvapila také mocná vrstva zeminy, ve které objevili ve třech výškových úrovních objekty předběžně datované do pozdně hradištního období, tedy do období z druhé poloviny dvanáctého až první poloviny třináctého století. „Z tohoto období také pochází šest jámových keramických pecí,“ uvedli zástupci univerzity. „Mezi nejmladší nálezy patří zbytky novověkých cest, jejichž průběh a podobu zjištěnou výzkumem lze ztotožnit s vyobrazeními na mapách II. a III. vojenského mapování,“ dodala Tichá Bambasová.

Většiny trasy obchvatu už je prozkoumaná

Na území jednotlivých obcí, kterými obchvat povede, učinili archeologové řadu objevů. Například u Hořenic objevili polykulturní sídliště, kde jsou zastoupeny nálezy předběžně datované do období neolitu a doby železné, nebo u Jaroměře narazili na zbytky zahloubených sídlištních objektů z pozdně hradištního období. „Většina trasy obchvatu byla naším výzkumem prozkoumána a pro samotnou stavbu je tedy jeho plocha vyčištěna od archeologických nálezů,“ uvedl mluvčí univerzity Jakub Novák.

Nedozkoumána zůstala podle něj pouze lokalita na území Hořenic kvůli majetkoprávním sporům mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a vlastníkem dotčených pozemků. Obchvat Jaroměře o délce zhruba 6,5 kilometru povede od Hořenic kolem Dolan k Velkému Třebešovu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 11 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...