Vjezd do Pardubic bude plynulejší, bez kolon. Silničáři zprovoznili nadjezd mimoúrovňové křižovatky

Silničáři zprovoznili v Pardubicích dostavbu nadjezdu mimoúrovňové křižovatky Palackého na silnici I/37. Opravy, které trvaly dva roky, dělali za provozu. Investice vyšla na 185 milionů korun bez DPH. První etapa skončila v roce 2017. Silnice je spojnicí mezi Chrudimí a Hradcem Králové a má teď čtyři pruhy.

Mimoúrovňová křižovatka v Pardubicích
Zdroj: ČTK Autor: David Taneček

Křižovatka podle ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla přispěje k plynulosti dopravy při vjezdu do Pardubic v ranních a odpoledních hodinách, kdy se tvořily obrovské kolony z obou směrů. „Není to definitivní řešení, je potřeba dostavět severovýchodní a jihovýchodní obchvat, který by vyřešil tranzitní dopravu,“ řekl.

Stavba se musela dělat za provozu, jde o nejvytíženější silnici v Pardubickém kraji. „Pro nás bylo komplikované oddělit práce od provozu, abychom nikoho neohrožovali. Na stavbě jsme nezaznamenali žádný úraz. Museli jsme koordinovat stavbu s modernizací železničního koridoru,“ řekl prezident skupiny Skanska Michal Jurka.

Změny uzavírek, komplikace pro řidiče

Během oprav se měnily uzavírky, což bylo pro řidiče komplikované, dodal Jurka. „Snažíme se, aby to pro řidiče srozumitelné bylo. Občas řidiči vjeli do míst, kde by být neměli. Kde probíhaly nejintenzivnější práce, tam jsme se to snažili oddělit tak, aby se tam řidiči nedostali,“ řekl Jurka.

Oproti původním plánům nestačilo na okružní křižovatce u Lidlu vyměnit pouze asfaltový koberec. Pod vozovkou byly staré dlažební kostky a vozovku musela stavební firma obnovit v celé konstrukční vrstvě, uvedl projektový manažer Skansky Milan Zeman.

Mimoúrovňová křižovatka v Pardubicích
Zdroj: ŘSD

Samostatný pruh pro MHD

Úprava křižovatky odstranila poslední úzké hrdlo Hradubické ulice, řidiči budou moci využívat čtyřpruh z Hradce Králové až k Paramu. Přestavbou okružní křižovatky u Lidlu vznikl samostatný pruh pro MHD ve směru Chrudim - vlakové nádraží a pro všechna vozidla také pruh ve směru vlakové nádraží - Hradec Králové.

Druhá etapa o délce jeden kilometr navázala na úsek dokončený v roce 2017, kdy vznikly další tři jízdní pruhy. Pod silničním mostem u Parama vznikla velká kruhová křižovatka a zrušily se semafory. Postavena byla i cyklostezka a chodník pro pěší. Po dokončení stavby před čtyřmi lety totiž zůstala v prostoru křižovatky Palackého dvoupruhová silnice, na kterou navazovaly čtyřpruhové úseky. „Z tohoto důvodu docházelo v místě k častým dopravním komplikacím,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.