Brněnský kreativní hub Kumst po ročním pilotním provozu přechází od pátku do běžného režimu. Nabídne více akcí pro veřejnost a také poradenství v podpoře podnikání. Hlavním smyslem Kumstu je poskytnout zázemí v centru Brna profesionálům z tvůrčích odvětví. Kapacita je nyní naplněná přibližně z šedesáti procent, brzy se budou moci nastěhovat další nájemníci.
V brněnském kreativním klubu Kumst startuje plný provoz. Nabídne víc akcí i poradenství
„Hlídáme si různorodost napříč kreativními odvětvími. Díky rozmanitosti vznikají zajímavé spolupráce, nové ideje. Každý na sebe váže další profesionály,“ řekla principálka Kumstu Zdeňka Hubáček Kujová. V budově sídlí grafičtí a módní designéři, fotografové, zvukové či podcastové studio, videoprodukce, ilustrátor nebo nábytkář. V plánu je inkubátor pro tvůrce počítačových her.
Budova v Údolní ulici patří Vysokému učení technickému, dříve ji využívala fakulta výtvarných umění. Kumst je projektem inovační agentury JIC, kterou zřizují kraj, město Brno a čtyři univerzity. Budovu má Kumst pronajatou na osm let s opcí.
V Kumstu začíná opening week
Po završení pilotního provozu se objekt více otevře veřejnosti díky kulturním i odborným akcím. V pátek začíná opening week, tedy sedm dní, kdy nabídka pro veřejnost bude obzvlášť pestrá a reprezentativní. „Podobnou akci jsme měli v plánu už minulý rok, ale nakonec jsme ji z pochopitelných důvodů museli posunout až na letošek,“ uvedla Kujová s odkazem na pandemii.
O víkendu je hlavním bodem programu prodejní trh designu za účasti lokálních tvůrců módy, kosmetiky, šperků, doplňků nebo grafiky. V neděli bude dětský den. „Z programu příštího týdne bych pozval na semináře pro začínající tvůrce, setkání herních vývojářů nebo koncert kapely VeHiBa, který je v plánu příští čtvrtek večer,“ doplnil komunitní kurátor David Severa.
Záměr vybudovat v Brně centrum pro kreativní a kulturní průmysly vznikl před více než deseti lety. Studie, kterou v roce 2014 připravil JIC, ukázala, že jen v brněnských firmách spadajících mezi kulturní a kreativní průmysl pracuje přes 20 tisíc lidí. „Jedná se třeba o designéry, architektonická studia, vydavatelství, reklamní agentury, herní vývojáře i hudební průmysl,“ upřesnila Kujová.