Všechny cesty vedou do Prahy a každá z nich prochází Středočeským krajem. Stav silnic je pro něj proto velkou výzvou

113 minut
Předvolební debata: Středočeský kraj
Zdroj: ČT24

Středočeský kraj je výjimečný svojí geografií – uprostřed má Prahu, která však není jeho součástí. Hlavní město přitom má na život v kraji mimořádný vliv. Například žádný jiný region se nepotýká s tak intenzivní dopravou. Praha přitom nemá dokončené obchvaty, a tak se část zátěže, kterou by měly pobrat, přenáší do okolních obcí. Doprava byla i jedním z témat poslední debaty ČT24 s lídry do krajských voleb.

Že všechny cesty vedou do Prahy, platí v Čechách snad ještě více než ve starém impériu o Římu. Pomineme-li krátký úsek D35, všechny již postavené dálnice v Čechách směřují do Prahy, a tedy přivádějí desetitisíce aut denně i do Středočeského kraje. „Největší problém ve Středočeském kraji je velká intenzita dopravy. Je tady velká míra urbanismu,“ zdůraznil Martin Höfler z Fakulty dopravní ČVUT.

A protože infrastruktura zdaleka není dokončena, mnoho z nich končí místo kapacitních dálnic na regionálních silničkách, které procházejí obcemi, jejichž obyvatelé ovšem na takový provoz vůbec nejsou zvědavi.

Velmi problematická je silnice II/101 na jihovýchodě Prahy, která vede zhruba po trase, na které by měla stát dosud chybějící část Pražského okruhu. Obce, kterými silnice prochází, se sice v posledních letech domohly rozmístění zákazových značek, díky kterým ubylo projíždějících kamionů, stále ale třeba městysem Škvorec projíždějí čtyři tisíce osobních aut denně. Krajská silnice přitom nemá přechody, chybějí i chodníky. Starosta proto volá po obchvatu. Protože jde o silnici II. třídy, musel by jej financovat kraj.

Krajský úřad přitom musí platit také opravy silnic, které ničí těžká nákladní doprava. Ne všude zmíněné zákazové značky jsou a kamiony si po krajských silnicích zkracují trasu, případně se výhybají zpoplatněným úsekům státních silnic a dálnic. Kraj dává na údržbu silnic II. a III. třídy, které mu patří, přibližně 1,5 miliardy korun ročně. Spravuje 8650 kilometrů silnic, v posledních letech nechal opravit asi osminu této délky.

Doprava není ale jenom otázka silnic. Železniční doprava v jednotlivých částech Středočeského kraje má přitom velmi rozdílnou podobu. Z Prahy na východ nebo na jih vedou modernizované tratě, směrem na západ se nyní s velkými obtížemi modernizuje, ale například tratě spojující Prahu se dvěma největšími městy Středočeského kraje – Kladnem a Mladou Boleslaví – jsou v tristním stavu. Jsou pomalé, jednokolejné, neelektrizované, bez větší nadsázky řečeno ve stejném stavu jako za císaře pána.

Kraj slouží jako ubytovna pro Prahu, řada obyvatel se ale v obcích nepřihlásila

Sousedství s Prahou se také projevuje na rozvoji Středočeského kraje. Obce, které leží bezprostředně za hranicemi hlavního města, se v posledních dvou desítkách let raketově rozrůstají. Například v Květnici se od roku 2000 zdvacetinásobil počet obyvatel i domů. Zázemí tomu však neodpovídá – není obchod, nejsou lékaři, chybí i jiné služby a infrastruktura. Podařilo se sice otevřít školku, ale škola zatím chybí.

Situaci komplikuje fakt, že jen část obyvatel je v obci hlášená. Z nátoku na čistírnu vyplývá, že v Květnici žije asi 3500 lidí, formálně je ale nahlášen jen poloviční počet. Na jedné straně je pádný argument, že je potřeba mít trvalou adresu jinde právě kvůli chybějící škole. Na druhé straně ale radnice dostává peníze z daní podle počtu obyvatel, a když se polovina reálných obyvatel v obci nepřihlásila, na investice není tolik peněz. „Když polovina chybí, tak jsou to velké finanční prostředky – okolo šesti, sedmi milionů ročně,“ poukázala místostarostka Lenka Houžvičková.

Některé obce u Prahy již začaly výstavbu regulovat. Nové domy mohou vznikat až poté, co vznikne klíčová silnice nebo škola.

Témata pro volební lídry

Dopravní potíže i rozvoj obcí byly i tématem předvolební debaty ČT24. Diskutující se do ní nominovali na základě výsledků výzkumu, který pro Českou televizi zpracovaly společnosti Kantar CZ a Data Collect se zaměřením na volební potenciál. Ten ukazuje, kolik procent hlasů by politická strana, hnutí či koalice mohly v současnosti hypoteticky získat ve volbách, pokud by se k nim přiklonili všichni lidé, kteří tuto volbu reálně zvažují a nevylučují svou účast u voleb. 

  • Průzkum, který realizovala agentura KANTAR CZ ve spolupráci s agenturou Data Collect, nabízí odhad aktuálního volebního potenciálu, nejde tedy o predikci výsledků voleb.
  • Hodnota aktuálního volebního potenciálu ukazuje, kolik procent hlasů by politická strana, hnutí či koalice mohly v současnosti hypoteticky získat ve volbách do krajského zastupitelstva, pokud by se k nim přiklonili všichni lidé, kteří tuto volbu reálně zvažují a nevylučují svou účast u voleb. Suma volebních potenciálů pak není 100 procent. Člověk, který vážně zvažuje volbu například dvou stran, je potenciálním voličem obou z nich.
  • Sběr dat probíhal mezi 10. srpnem a 3. zářím 2020 metodou dotazování po telefonu. Průzkum je reprezentativní s ohledem na voliče v daném kraji starší 18 let, v každém kraji odpovídalo 1200 respondentů, do potenciálu pak vstupovalo v každém kraji okolo devíti set osob, přesná čísla naleznete v dokumentu ke stažení.

Hlasování proběhne na začátku října. Voliči budou ve Středočeském kraji vybírat mezi kandidáty šestnácti politických uskupení. Lídři, kteří se páteční debaty nezúčastní, dostali od České televize možnost stručně představit své volební priority. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Zlínská zoo otevřela nový vnitřní pavilon gibonů stříbrných

Zlínská zoologická zahrada otevřela novou vnitřní ubikaci gibonů stříbrných, nese jméno Gibonika. Návštěvníci budou nově moci pozorovat zvířata i v chladnějších měsících. Skupina gibonů byla dosud čtyřčlenná, v pátek se narodilo mládě.
před 5 hhodinami

Těžba kontaminované zeminy u Hustopečí není podle inspekce možná

Těžba kontaminované zeminy v místě únorové havárie cisternového vlaku s toxickým benzenem u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku není podle nových analýz v současné době účelná a možná. Benzen se ze zeminy odpařuje příliš rychle a může ohrozit zdraví i životy zasahujících zaměstnanců, uvedl ředitel České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Petr Bejček.
před 6 hhodinami

V Brně otevřou rozšířenou D1

Silničáři chtějí v pondělí obnovit plný provoz na dálnici D1 v Brně mezi 194. a 196. kilometrem. Ukončí tak více než dvacetiměsíční práce na rozšíření ze čtyř na šest pruhů. Ty často přinášely problémy v provozu a kolony kamionů dlouhé i desítky kilometrů. Na podzim chtějí zahájit rozšíření dálnice na 196. kilometru, kde se kříží s D2.
před 11 hhodinami

Hrady a zámky se zaměří na zdobení kraslic i původní odkaz Velikonoc

Některé hrady a zámky ve svém programu zohledňují Velikonoce. Třeba Karlštejn poprvé zve děti na velikonoční dílničky. A zatímco Konopiště sází na původní význam svátků, Žďár nad Sázavou na téma znovuzrození a Valtice podpoří skláře. Kromě velikonočních akcí hrady a zámky odhalují také novinky pro celou sezonu. Některé památky se plně otevřou návštěvníkům v sobotu 5. dubna, někde už sezona začala.
před 12 hhodinami

Soud v kauze požáru alzheimer centra osvobodil jednatele firmy Chott

Okresní soud pro Prahu-západ osvobodil oba jednatele společnosti Chott viněné kvůli požáru Domova Alzheimer v Roztokách, při kterém zemřely dvě ženy. Případ obžalovaného svářeče Luďka Rohlíčka a společnosti, která zakázku na výstavbu kotlů, kotelny a plynového potrubí v domově získala, předal k posouzení středočeským hasičům. Podle soudu se muž a firma nedopustili trestného činu, mohlo by však jít o přestupek. Rozhodnutí není pravomocné.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Kvůli slintavce a kulhavce se frézuje asfalt

Kamiony jedoucí ze Slovenska smějí od půlnoci využívat jen pět vybraných přechodů. Nové omezení kvůli slintavce a kulhavce způsobilo na některých místech dlouhé kolony. Silničáři také frézují průjezd na dálnici D2 v Lanžhotě. Vozy budou muset od soboty přejíždět přes dezinfekční plochy. Slovensko mezitím hlásí na jihu země šesté ohnisko nákazy. Ministr vnitra Matúš Šutaj Eštok oznámil uzavření sedmnácti hraničních přechodů zejména s Maďarskem.
včeraAktualizovánovčera v 20:27

Olomoucký hejtman zakázal vstup do okolí místa havárie cisteren

Olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) vyhlásil zákaz vstupu do okolí místa únorové havárie cisternového vlaku s toxickým benzenem u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku. Nařízení platí do odvolání a má usnadnit zasahujícím složkám práci při odklízení následků havárie a také snížit zdravotní rizika pro osoby, které by se tam pohybovaly, sdělila mluvčí hejtmanství Eva Knajblová.
včeraAktualizovánovčera v 16:59

Muž z Jevíčka není trestně odpovědný za vraždu kvůli nepříčetnosti, uvedl soud

Muž, který ubodal v červnu 2024 v Jevíčku na Svitavsku svoji partnerku, není trestně odpovědný kvůli duševní poruše. Způsobil si ji užíváním drog. Krajský soud v Pardubicích ho zprostil viny pro nepříčetnost a poslal ho do zabezpečovací detence. Tam může být neomezenou dobu, možnost je i doživotí, uvedl soudce Martin Trávníček. Rozsudek není pravomocný. Obhájkyně, státní zástupce a zmocněnkyně dětí a rodičů zabité ženy si nechali lhůtu na případné odvolání.
včera v 12:17
Načítání...