Je levnější a ekologičtější. Vědci z Ostravy testovali most z kůrovcového dřeva

8 minut
Vědci testují unikátní most, který ze 70 % tvoří kůrovcové dřevo
Zdroj: ČT24

Vědci z Ostravy testovali v laboratorních podmínkách most z kůrovcového dříví. Zatížili ho až k prasknutí. První prototyp takové stavby vznikl v prosinci loňského roku v Bohunicích na Prachaticku. Tvůrci podobu mostu po této zkušenosti ještě vylepšili. To by mělo urychlit nejen výstavbu konstrukce, ale také výrazně snížit pořizovací cenu.

Zmenšená, zhruba čtyři metry dlouhá replika mostu je vybavena i speciálními čidly, která pravidelně zaznamenávají různá data. „Technologie nás upozorňuje, že tam může vzniknout nějaká porucha, kterou jsme schopni opravit rychle a za pár korun. Nečekáme na to, až most bude vykazovat nějaké poruchy,“ popsal výhody stavby její autor Roman Fojtík.

Podle redaktora ČT Tomáše Indreie ostravští vědci zatěžovali most přibližně hodinu, následoval test bez čidel, při kterém se zlomil. Podle Fojtíka vydržel mnohem víc, než se očekávalo, a to 31 tun. Výsledky se budou nyní vyhodnocovat.

Zkoušky v Ostravě se zúčastnili také zástupci Třebíče, kteří se bohunickým mostem nechali inspirovat. Pokud budou výsledky testů příznivé, chtějí systém využít pro stavbu nejdelší trámové dřevobetonové konstrukce ve střední Evropě. „Tento most vychází finančně velmi zajímavě, a navíc je zde možnost o požádání z dotačních titulů,“ řekl místostarosta Třebíče Vladimír Malý (ČSSD).

V Bohunicích stojí

Most v Bohunicích na Prachaticku je první stavbou svého druhu na území Česka. „Naučili jsme se na něm spoustu věcí a chtěli jsme to posunout dál a výše. Navrhli jsme systém, který využívá jiného mechanického fungování spojení mezi betonem a dřevem,“ řekl Fojtík. 

Hlavní výhoda testovaného mostu oproti tomu bohunickému je podle Fojtíka v tom, že je možné zajistit ještě větší tuhost konstrukce. Navíc kdykoliv v průběhu stavby je možné spojení sledovat, a dokonce ho i zlepšit. 

Náklady na výstavbu takového mostu i na pořízení materiálu by měly být mnohem nižší než u běžné konstrukce. Podle autora je ale nejdůležitější to, že se používá čistě tuzemská surovina, které je momentálně dostatečné množství – kůrovcové dřevo.

2 minuty
Události: V Bohunicích na Prachaticku je v provozu tzv. chytrý most
Zdroj: ČT24

Dřevo hnije v lesích, nebo míří do zahraničí

Najít využití pro kůrovcové dřevo v Česku není jednoduché. „To dřevo se buď nechává shnít v lesích, nebo se vyváží do zahraničí. Nejsme schopni ho ani nějakým způsobem zpracovat,“ upozornil Fojtík.

Dřevěné mosty se ve světě staví běžně, například ve Spojených státech, Kanadě i ve Skandinávii. Podle českého tvůrce ekologické dopravní stavby u takových mostů je velkou výhodou i dlouhá životnost. „Když zajistíme, aby do konstrukcí netekla voda, tak jsme schopni zajistit jejich životnost 100 až 150 let,“ doplnil autor. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 4 hhodinami

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 7 hhodinami

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
před 8 hhodinami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 8 hhodinami

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 17 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 17 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
včera v 07:00

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025
Načítání...