Podle investora Šantovky Tower ochranné pásmo neexistuje. Rozhodnout musí kraj

Společnost Office Park Šantovka se odvolala proti rozhodnutí stavebního odboru olomouckého magistrátu, který v listopadu znovu potvrdil existenci ochranného pásma v okolí městské památkové rezervace. V této části města chce firma postavit výškovou budovu Šantovka Tower, což ale podle ministerstva kultury ochranné pásmo nepřipouští. Developer ale tvrdí, že magistrát své rozhodnutí špatně zdůvodnil, odvolání posoudí krajský úřad. Město o tom informovalo na úřední desce.

Podle ministerstva kultury není možné v ochranném pásmu městské památkové rezervace stavět výškové budovy. Existenci takové zóny ale firma Office Park Šantovka dlouhodobě zpochybňuje a tvrdí, že 76 metrů vysoký věžák v památkově chráněném území stát nebude. 

Společnost požádala olomoucký magistrát, aby celou záležitost objasnil, jeho úředníci už v říjnu 2017 rozhodli, že pozemky pro Šantovka Tower jsou na území ochranného pásma rezervace. Podle magistrátu bylo toto pásmo řádně vyhlášeno 27. července 1987. 

Developer má však na celou situaci jiný názor. Podle jednatele firmy Richarda Morávka bylo ochranné pásmo přiřazeno k městské památkové rezervaci, jejíž vyhlášení v roce 1971 nebylo zveřejněno ve sbírce zákonů, tudíž ani právně nevznikla. Rezervace prý byla správně vyhlášena až v roce 1987, ale už bez ochranného pásma. 

Nemůžeme přezkoumat třicet let staré rozhodnutí MěNV, tvrdí radnice

Morávek se odvolal ke krajskému úřadu a tvrdí, že magistrát při posuzování nové žádosti nepostupoval správně. Argument, že radnice nemá oprávnění zpětně přezkoumávat rozhodnutí městského národního výboru z roku 1987, podle něj neobstojí. Magistrát se údajně nesprávně opřel o dřívější verdikt Nejvyššího správního soudu (NSS).

NSS podle developera v jiném sporu rozhodl o právní existenci kulturní památky, zatímco v Olomouci se pře týká existence ochranného pásma památkové rezervace. Morávek argumentuje tím, že právní regulace ochranných pásem se od kulturních památek výrazně liší. Závěry NSS tak prý nelze použít při určení právního vztahu k ochrannému pásmu.

Regulaci už dříve zrušil soud

Zákaz stavby výškových budov v ochranném pásmu památkové rezervace v Olomouci se promítl v územním plánu z roku 2014. Regulaci ale posléze zrušil soud, podle kterého je třeba povolenou výšku nových staveb u centra Olomouce v územním plánu lépe zdůvodnit. Zastupitelstvo ale změnu územního plánu, která by stavbě Šantovky Tower zabránila, neprojednalo. 

O stavbě třetího věžáku v Olomouci se mluví už několik let. Nesouhlasí s ní památkáři a někteří odborníci, podle kterých by poškodila historické panorama města. Společnost Office Park Šantovka tvrdí opak. V létě firma získala pro svůj projekt územní rozhodnutí, což je důležitý předstupeň pro získání stavebního povolení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 10 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 9 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami
Načítání...