Zaměstnanci ostravského dopravního podniku si polepší. Dostanou i příplatek za celodenní směnu

Zaměstnancům Dopravního podniku Ostrava (DPO) příští rok vzrostou mzdy o deset korun na hodinu. Nárůst mezd by měl představovat 1600 až 1700 korun měsíčně. Vyplývá to z nové kolektivní smlouvy, kterou podepsali zástupci vedení podniku a odborů. Průměrná měsíční mzda v DPO byla v loňském roce něco přes 28 tisíc korun, letos už přesáhla částku třicet tisíc. Ostravský dopravní podnik má více než dva tisíce zaměstnanců.

Kolektivní vyjednávání trvalo pět měsíců a předcházela mu schůzka s vedením města, které je zřizovatelem podniku. Nová dohoda platí pro roky 2020 až 2023. Ekonomický ředitel DPO Roman Šula řekl, že na mzdy podnik ročně vynakládá miliardu korun. V příštím roce se částka zvýší o 75 milionů a v každém dalším roce pak o čtyřicet milionů korun.

„Poskytneme nejenom stávajícím zaměstnancům stabilitu, ale také tato kolektivní smlouva novým zaměstnancům říká, že jsme konkurenceschopní, že investujeme do zaměstnanců, nejen do mezd, ale i do dalších podmínek, do jejich rozvoje, do vzdělávání,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

Stejné navýšení platů pro všechny profese

Podle odborářů nebylo vyhověno všem požadavkům, ale ve věcech, které pro ně byly důležité, uspěli. Předseda Základní organizace odborového svazu Dosia při DPO Ivo Protivínský řekl, že výsledek odpovídá jak možnostem města, tak i realitě v regionu. Vyzdvihl, že se mzdy nebudou zvedat procentuálně, ale tak, že lidé ve všech profesích dostanou přidáno stejně.

Samozřejmě jsem rád, že se nám podařilo navýšit příplatky a zavést příplatky, které tady dosud nebyly, to je třeba příplatek za celodenní směnu.
Ivo Protivínský
předseda Základní organizace odborového svazu Dosia při DPO

Řidič, který v DPO pracuje alespoň dva roky, dostává za hodinu přes 120 korun. Od ledna tato částka naroste o deset korun. Tento řidič dostane také příplatek dvě koruny za hodinu, řidič, který je v podniku čtyři roky, tak čtyři koruny a po šesti letech šest korun na hodinu.

Za celodenní směnu řidiči nově dostanou sto korun a příplatek za dělenou směnu, kdy jde řidič za den do práce dvakrát, se zvýší o padesát korun, tedy na 150 korun. Dopravní podnik zvýší i příplatky za práci v teplých dnech nebo na penzijní připojištění. 

Příplatek i za odevzdání vozidla v jiné vozovně

Morys řekl, že zvyšováním příplatků pro zaměstnance, kteří jsou v podniku déle, se posiluje prvek loajality. „Druhým prvkem je prvek flexibility. Tu oceňuje například příplatek za převzetí a předání vozidla v rozdílných vozovnách,“ řekl ředitel podniku.

DPO na rozdíl od dopravních podniků v jiných městech nemá personální krizi. Momentálně do plného evidenčního stavu řidičů chybí podniku osmnáct lidí, což při počtu tisíc řidičů není podle vedení podniku nic zásadního. „Můžeme říct, že tak atraktivní čísla jsme za poslední tři roky opravdu neměli,“ doplnil Morys.

Průměrný věk zaměstnanců DPO se za poslední tři roky snížil z 49 na 46 let. Ředitel řekl, že z podniku odchází hodně lidí do důchodu, a proto je nutný nábor nových řidičů a také dělníků, zvláště ve specializovaných profesích, jako jsou svářeči nebo elektrikáři. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 10 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...