Zaměstnanci ostravského dopravního podniku si polepší. Dostanou i příplatek za celodenní směnu

Zaměstnancům Dopravního podniku Ostrava (DPO) příští rok vzrostou mzdy o deset korun na hodinu. Nárůst mezd by měl představovat 1600 až 1700 korun měsíčně. Vyplývá to z nové kolektivní smlouvy, kterou podepsali zástupci vedení podniku a odborů. Průměrná měsíční mzda v DPO byla v loňském roce něco přes 28 tisíc korun, letos už přesáhla částku třicet tisíc. Ostravský dopravní podnik má více než dva tisíce zaměstnanců.

Kolektivní vyjednávání trvalo pět měsíců a předcházela mu schůzka s vedením města, které je zřizovatelem podniku. Nová dohoda platí pro roky 2020 až 2023. Ekonomický ředitel DPO Roman Šula řekl, že na mzdy podnik ročně vynakládá miliardu korun. V příštím roce se částka zvýší o 75 milionů a v každém dalším roce pak o čtyřicet milionů korun.

„Poskytneme nejenom stávajícím zaměstnancům stabilitu, ale také tato kolektivní smlouva novým zaměstnancům říká, že jsme konkurenceschopní, že investujeme do zaměstnanců, nejen do mezd, ale i do dalších podmínek, do jejich rozvoje, do vzdělávání,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

Stejné navýšení platů pro všechny profese

Podle odborářů nebylo vyhověno všem požadavkům, ale ve věcech, které pro ně byly důležité, uspěli. Předseda Základní organizace odborového svazu Dosia při DPO Ivo Protivínský řekl, že výsledek odpovídá jak možnostem města, tak i realitě v regionu. Vyzdvihl, že se mzdy nebudou zvedat procentuálně, ale tak, že lidé ve všech profesích dostanou přidáno stejně.

Samozřejmě jsem rád, že se nám podařilo navýšit příplatky a zavést příplatky, které tady dosud nebyly, to je třeba příplatek za celodenní směnu.
Ivo Protivínský
předseda Základní organizace odborového svazu Dosia při DPO

Řidič, který v DPO pracuje alespoň dva roky, dostává za hodinu přes 120 korun. Od ledna tato částka naroste o deset korun. Tento řidič dostane také příplatek dvě koruny za hodinu, řidič, který je v podniku čtyři roky, tak čtyři koruny a po šesti letech šest korun na hodinu.

Za celodenní směnu řidiči nově dostanou sto korun a příplatek za dělenou směnu, kdy jde řidič za den do práce dvakrát, se zvýší o padesát korun, tedy na 150 korun. Dopravní podnik zvýší i příplatky za práci v teplých dnech nebo na penzijní připojištění. 

Příplatek i za odevzdání vozidla v jiné vozovně

Morys řekl, že zvyšováním příplatků pro zaměstnance, kteří jsou v podniku déle, se posiluje prvek loajality. „Druhým prvkem je prvek flexibility. Tu oceňuje například příplatek za převzetí a předání vozidla v rozdílných vozovnách,“ řekl ředitel podniku.

DPO na rozdíl od dopravních podniků v jiných městech nemá personální krizi. Momentálně do plného evidenčního stavu řidičů chybí podniku osmnáct lidí, což při počtu tisíc řidičů není podle vedení podniku nic zásadního. „Můžeme říct, že tak atraktivní čísla jsme za poslední tři roky opravdu neměli,“ doplnil Morys.

Průměrný věk zaměstnanců DPO se za poslední tři roky snížil z 49 na 46 let. Ředitel řekl, že z podniku odchází hodně lidí do důchodu, a proto je nutný nábor nových řidičů a také dělníků, zvláště ve specializovaných profesích, jako jsou svářeči nebo elektrikáři. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 5 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 6 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...