Neotevírejte okna! Cestující v hromadné dopravě si na klimatizaci stále zvykají

Počet vozů s klimatizací v brněnské hromadné dopravě roste, lidé s ní ale neumějí podle dopravního podniku zacházet. Mnozí cestující totiž v klimatizovaných vozech stále otevírají za jízdy okna a to efektivitu klimatizace snižuje. Podobný problém je i v Praze. V Ostravě nebo v Olomouci okna zamykají.

Řidič brněnského dopravního podniku Miroslav Krejčí musí na konečné zapsat data o své jízdě i zkontrolovat stav vozu. U autobusu s klimatizací navíc často zavírá okna, která cestující po cestě otevřeli. „V podstatě na každé konečné je otevřené alespoň jedno okénko. Ti cestující na to nejsou ještě navyklí takovým způsobem, aby si uvědomili, že když otevřou okénka, tak klimatizaci a její účinnost sníží,“ řekl Krejčí. 

Klimatizaci musí řidič zapnout vždy, když se teplota venku vyšplhá nad 25 stupňů Celsia. Na nutnost zavřených oken pak upozorňují cestující cedule a také speciální hlášení. „Okénka, která by se nedala otevírat, ve vozech nemáme. Z bezpečnostních důvodů a také proto, že v případě, že by klimatizace nebyla spuštěná, tak by cestující nemohli větrat,“ vysvětlila mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková. 

V Brně je zatím klimatizace ve 146 autobusech, jen letos jich Dopravní podnik města Brna pořídil 56. Tramvaj není klimatizovaná žádná, první takové vozy dopravní podnik pořídí až na konci letošního roku. 

V Ostravě a Olomouci okna zamykají

Dopravní podnik města Ostravy má klimatizace v kabině řidiče téměř ve všech vozidlech. Prostor pro cestující je klimatizovaný u jednatřiceti tramvají, šedesáti autobusů a dvanácti trolejbusů. „Jedná se výhradně o nová vozidla. Máme v plánu dovybavit klimatizační jednotkou i některé nedávno pořízené typy tramvají,“ řekla mluvčí dopravního podniku Karolína Rycková. Pokud je klimatizace zapnutá, jsou v Ostravě okna uzamčená.

obrázek
Zdroj: ČT24

V Olomouci má v současné době dopravní podnik ve svém vozovém parku devět vozidel, která mají klimatizovaný prostor pro cestující. Jedná se o nejnovější vozy, které podnik nakoupil v minulém roce, a to osm tramvají EVO a jeden elektrobus.

„Letošní sezona je první, kdy můžeme sbírat zkušenosti s využíváním klimatizace v prostoru pro cestující. Výhod i nevýhod klimatizace je celá řada, hlavním přínosem je zvýšený komfort cestování, hlavní nevýhodou jsou vyšší pořizovací i provozní náklady,“ řekla mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Martina Krčová. „Okna v těchto vozidlech jsou zamčena, aby je cestující nemohli otevřít,“ dodala.

Co se týká klimatizace v kabině řidiče, tak ta je, mimo nejstarších tramvají T3, ve všech tramvajích a autobusech, které dopravní podnik v Olomouci provozuje. 

V Praze spoléhají na zodpovědné cestující

Stejně jako v Brně, ani v Praze okna ve vozech městské dopravy nezamykají. Na to, aby lidé okna neotevírali, upozorňují nápisy. „Jak často lidé okna v klimatizovaných vozech otevírají, nevíme, ale víme, že se to děje. Naštěstí se najdou cestující, kteří zase okna zavřou, protože vědí, že otevřené okno snižuje výkon klimatizace,“ řekla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Klimatizaci zapínají řidiči v Praze při teplotě od 22 stupňů. Teploty uvnitř vozu by se proti těm venkovním měly lišit o jeden až šest stupňů.

obrázek
Zdroj: ČT24

Dopravu v hlavním městě obstarává 127 klimatizovaných tramvají z více než osmi stovek vozů. „Tyto vozy jsou pro cestující snadno rozpoznatelné, jako jediné v Praze mají žlutou čelní masku a z boku tramvaje je u každých dveří umístěn piktogram klimatizace,“ dodala mluvčí.

U autobusů má celovozovou klimatizaci zhruba čtvrtina. Od závěru roku 2017 pak dopravce pořizuje všechny autobusy klimatizované. Počty se postupně zvyšují v souvislosti s dodávkami nových vozidel. 

V klimatizovaných vlacích se okna otevírat nedají

Klimatizované vozy nejsou záležitostí pouze městské dopravy, ale také železnice. Například České dráhy je nasazují asi na třetině svých vlaků, klimatizované vagony mají i soukromí dopravci jako RegioJet či Leo Express. U Českých drah se okénka v klimatizovaných vozech nedají otevírat, některé vagony mají pouze nouzovou ventilaci, která je však v případě zapnuté klimatizace zamčená. To přináší problémy v případě poruchy.

„Každý vagon má klimatizační jednotku sám pro sebe, pokud jsou ostatní v pořádku, tak lze cestující přesunout do vozu, který je klimatizován,“ popsal manažer Českých drah Miroslav Pražák. Cestující si navíc mohou před koncem cesty zažádat u průvodčího o kompenzaci. Nárok mají na třicetikorunový poukaz na další služby Českých drah.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 59 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...