Stavbaři se pustili do D1 u Humpolce. Rozbíjejí staré betonové krytí

Brífink: ŘSD spustilo další část modernizace kritického úseku D1 u Humpolce (zdroj: ČT24)

Stavbaři začali na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem rozbíjet první část cementobetonového krytu. Během letoška ho obnoví na sedmi kilometrech jízdního pásu směrem na Prahu. Stavební dělníci se tak znovu vrací do sporného úseku, kde prodloužení prací vyvolalo loni v prosinci i mnohakilometrové kolony.

Opravy skoro čtrnácti kilometrů dálnice mezi exity 90 Humpolec a 104 Větrný Jeníkov začaly loni v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun tehdy dostalo sdružení tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy, které mělo opravu tohoto úseku D1 dokončit letos.

Stavba ovšem nabrala zpoždění a protáhla se do zimy, při prosincovém sněžení vznikly v úseku rozsáhlé kolony, kterým se věnovala i sněmovna. Stát pak firmám vypověděl smlouvu a Ředitelství silnic a dálnic následně ve zkráceném výběrovém řízení vybralo společnost Skanska, která se nyní do dálnice zakousla stroji.

Dělníci zatím na dálnici spravovali původní povrch ve druhé polovině vozovky, aby na ni mohl být převeden provoz. Pátkem podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla začíná další etapa prací: „Veškerý provoz jsme převedli na polovinu dálnice a začali jsme s demolicí cementobetonového krytu.“

Nový kryt má Skanska během této stavební sezony položit mezi 98. až 104. kilometrem. Dělníci budou zároveň pracovat ve středním dělicím pásu a podle vedoucího realizačního týmu Michala Vozdeckého firmu čeká práce na kanalizaci, odvodnění, protihlukové stěně a demolici dvou mostů.

ŘSD stále sní o konci do dvou let

Skanska letos provede práce za 640 milionů korun. V rekonstrukci úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem by příští rok měla pokračovat stavební firma, kterou se ŘSD chystá začít vybírat ve standardním výběrovém řízení.

Zároveň s přípravou dokumentace pro toto řízení podle Rýdla zástupci ŘSD dokončují podrobný monitoring stavu odvodnění dálnice v tomto úseku, tedy kanalizace a drenáže. „Kanalizace je po působení společnosti Geosan a konsorcia, které zastupuje, v horším stavu, než původní průzkum ukazoval,“ uvedl. Sankce původnímu sdružení se podle Rýdla ještě vyčíslují.

Modernizace D1 je rozdělena do dvaceti úseků, třináct je dokončeno, na pěti se pracuje. Opravy zbývajících dvou úseků ŘSD připravuje a stále se drží ambice dokončit celou rekonstrukci do roku 2021 – i kvůli snaze o dodržení termínu proto letos v létě podle mluvčího čeká řidiče omezení hned na 71 kilometrech mezi Prahou a Brnem.