Loštičtí nedají na „tvargle“ ze své výrobny dopustit. I když obal říká, že syrečky jsou z Olomouce

Kuchaři o nich mluví jako o surovině tradiční i moderní gastronomie, a to nejen v Olomouckém kraji. Tvarůžky se stávají regionálním fenoménem, vyrábí se z nich různé speciality, dokonce i tvarůžková zmrzlina. Loštice, kde tento tradiční moravský sýr zraje, se díky tvarůžkům stávají cílem turistů, které zajímá nejen výrobní postup, ale i tvarůžkové speciality. V Lošticích ostatně před 25 lety vzniklo Muzeum Olomouckých tvarůžků.

Jak dlouho se tvarůžky v Olomouckém kraji vyrábí, nikdo přesně neví. Odhaduje se však, že jejich historie se začíná psát už někdy v 15. století. Tehdy bylo běžné, že si tvarůžky doma lidé připravovali sami, a poté je prodávali na tržištích. Nakonec se staly součástí běžného hanáckého jídelníčku.

Sláva tvarůžků se nakonec dostala i za hranice Olomouckého kraje. Představily se na světové výstavě ve Vídni v roce 1872, kde získaly ocenění, a díky masivnímu budování železnice po celé Evropě se postupně dostaly na světové trhy. Tento sýr se stal tak oblíbeným, že si na něj ještě nedávno dělaly nároky i okolní státy. Olomoucké tvarůžky ale nakonec získaly chráněné zeměpisné označení Evropské unie.

Smrdí nebo nesmrdí?

Jsou známé svým výrazným odérem. U někoho okamžitě spouští Pavlovův reflex, při kterém ožijí chuťové buňky, někdo však raději uteče hned, jak se otevře plastový obal.

V Olomouci už zřejmě spousta lidí od přespolních slyšela dotaz: „Nepáchne to u vás ve městě?“ Taková otázka musí u rodilého Olomoučana zákonitě vyvolat úsměv, každý místní totiž ví, že Olomoucké tvarůžky se nevyrábí v Olomouci ale v Lošticích na Šumpersku. Dřív se sice produkovaly i v hanácké metropoli, Hněvotíně a na dalších místech, dnes však mají tvarůžky s Olomoucí společný jen název.  

Na otázku, proč se tedy tvarůžky jmenují Olomoucké, se hledá těžko odpověď. Pravděpodobně je to dáno tím, že byly hlavním sortimentem na olomouckých trzích už před stovkami let. Spousta obyvatel Loštic by ale název Loštické tvarůžky uvítala. Na tvarůžky jsou v Lošticích hrdí, významné návštěvy vítají chlebem s máslem – a tvarůžkem.

Obyvatelé Loštic jsou patrioti, takže jsem se s názorem, že by tvarůžky měly být Loštické, už setkala. O žádných sporech ale nevím. Vůně tvarůžků linoucí se z našeho města je jasným dokladem toho, kde se vyrábějí, a zažitý regionální název tuto skutečnost nemůže změnit.
Šárka Havelková Seifertová
starostka Loštic (SNK Občané pro Loštice)

Tvarůžkové muzeum má už čtvrt století

Město těží ze slávy tvarůžků ve velkém a reagoval na to i jejich výrobce A. W. Loštice. Už před lety, když firma zaznamenala velký zájem návštěvníků města o výrobu tvarůžků, vybudovala přímo ve výrobně improvizované muzeum. Zájem byl však tak obrovský, že prostory ve výrobně přestávaly kapacitně stačit.

Frima nakonec odkoupila nedalekou budovu, kde vybudovala Muzeum Olomouckých tvarůžků, to je dnes jedním z hlavních cílů turistů, kteří do Loštic zavítají. „Jdo o živé muzeum nejen o Olomouckých tvarůžkách, ale nabízí i širší pohled na celé sýrařství i historické souvislosti oblasti Haná. Informuje také o osudech výrobců a současné výrobě,“ řekl jednatel firmy Jaroslav Kovář. Muzeum nedávno oslavilo pětadvacáté výročí.

Oslavy 25. výročí od založení Muzea Olomouckých tvarůžků
Zdroj: A. W. Loštice

O tom, že zájem o jediný původní moravský sýr narůstá, svědčí i fakt, že v Olomouckém kraji snad nenajdete jedinou restauraci, která by ve svém jídelníčku neměla alespoň jedno tvarůžkové jídlo. Snad jen s výjimkou veganských restaurací, vietnamských bister nebo pizzerií. I když tvarůžková pizza není v Olomouckém kraji také nic neobvyklého, Ital by však zřejmě nejásal. 

Tradičnějšími jídly v moravských restauracích jsou například smažené tvarůžky, masové kapsy s tvarůžky nebo takzvaná loštická česnečka. Gastronomie se však vyvíjí a stále častěji se tvarůžky přidávají i do méně obvyklých jídel. V Lošticích funguje například tvarůžková cukrárna, kde z olomouckých syrečků vyrábějí slané cukroví a jedna z loštických kaváren zase vyrábí tvarůžkovou zmrzlinu. Její majitel si ji dokonce nechal patentovat. 

Festival, na který míří davy

Na neobvyklé recepty z tvarůžků se specializuje také Olomoucký tvarůžkový festival, který už čtvrtým rokem pořádá město Olomouc. Letos se konal koncem dubna a své stánky tam mělo 36 místních restaurací, mezi nimi i ty nejluxusnější, které vaří jen z těch nejkvalitnějších surovin. Návštěvníci mohli ochutnat například fregolu s trhaným kachním masem s tvarůžky, tvarůžkovou zelňačku nebo čokoládový mousse ve skle s tvarůžkovou pěnou.

„Na tvarůžkový festival míří lidé nejenom z Česka, ale i ze Slovenska, Polska či Rakouska. Velký zájem vzbudil i u asijských turistů z Japonska či Jižní Koreji. Na festival dojíždí zahraniční návštěvníci převážně organizovaně, formou zájezdů cestovních kanceláří,“ řekla vedoucí odboru cestovního ruchu olomouckého magistrátu Karin Vykydalová.

Olomoucký tvarůžkový festival 2019
Zdroj: Magistrát města Olomouce/Blanka Martinovská

První ročník festivalu startoval už v roce 2016 a město si za něj vysloužilo drobnou kritiku. Zájem byl totiž tak velký, že některým stánkařům začaly tvarůžky rychle docházet a na spoustu lidí se nedostalo. V následujích letech tak město zajistilo mnohonásobně větší množství tvarůžků a vyplatilo se. Počet návštěvníků každým rokem narůstá. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 2 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 5 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 7 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 8 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 18 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...