Kanál Dunaj–Odra–Labe by mohl zkrátit cestu zboží z Číny. Ve hře je i rychlejší železnice

Dovoz zboží z Číny do států střední Evropy by uvažovaný průplav Dunaj–Odra–Labe mohl zkrátit až o několik dní. Ve hře je ale také železnice, na kterou některé firmy své zboží převádějí. Ta je rychlejší, ale dražší. Ze států Evropské unie Česká republika obchoduje nejčastěji s Německem. Po Evropě firmy preferují nejrychlejší kamionovou dopravu.

Podle portálu Bussines info je čtvrtým největším obchodním partnerem České republiky Čína. Zboží se vozí na velkých lodích, které pojmou až dvacet tisíc kontejnerů. Cesta z Číny do Evropy trvá zhruba třicet až čtyřicet dní.

Z menších přístavů lodě zboží stahují do velkých jako je například Šanghaj, Ning-po, Sia-men a podobně. Nejvytíženější trasy vedou přes evropské přístavy Le Havre, South Hampton, Antverpy, Bremenhaven a Hamburk. V evropských přístavech se zboží naloží na kamiony či nákladní vlaky a jede dál ke koncovým zákazníkům.

Kanál Dunaj–Odra–Labe by cestu zboží z Číny do střední Evropy zkrátil. Odpadla by cesta okolo Španělska nahoru do Německa. „Lodě směřující z Číny by dopluly do oblasti Černého moře, do přístavu Constanta, kde by došlo k přeložení na lodě říční. A následně k Rakousku a Slovensku, kde by začínal plánovaný kanál Dunaj–Odra–Labe,“ popsal odborník na dopravní ekonomii a politiku Univerzity Pardubice Ivo Drahotský.

Zákazníky by si kanál podle Drahotského našel: „Předpoklady, které jsou v dopravním modelu uvažovány, jsou dosti optimistické.“  

Věříme, že vybudováním vodního koridoru, anebo jeho části vedoucí přes území Slovenska, dojde k významnému posilnění vodní dopravy na Slovensku, čímž se přiblížíme k vyspělým zemím EU.
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenské republiky

Polské ministerstvo mořského hospodářství a vnitrozemské plavby má ve svých prioritách dohodu s Českou republikou na postupu výstavby průplavu Dunaj–Odra. Do roku 2021 chce mít Polsko vlastní studii splavnění.

Rakousko je k projektu podle dostupných informací spíš zdrženlivé s tím, že projekt je ekologicky citlivý. V dubnu o průplavu mluvil prezident Miloš Zeman s ministrem dopravy Norbertem Hoferem. Podle agentury APA ministr prezidentovi přislíbil, že věc přezkoumají pracovní skupiny.

Porsche bude auta do Číny vozit po železnici

V poslední době se také hodně mluví o železniční přepravě z Číny. Ta trvá kolem šestnácti až dvaceti dní, je ale dražší než námořní. Letos v dubnu začala do Číny po železnici přepravovat svá vozidla automobilka Porsche. Podle firmy se tak dodávka zkrátila z padesáti dní na dvacet.

Česká republika nejčastěji obchoduje se sousedními státy. Nejvýznamnějším obchodním partnerem je Německo, tam vyváží téměř 39 procent zboží, následuje Slovensko, Polsko nebo Francie. I u dovozu hraje prim Německo. Necelých 12 procent zboží potom Česká republika dováží z Polska, sedm procent ze Slovenska, dále následují Itálie nebo Rakousko.

Po Evropě dopravují kamiony zboží do čtyřiadvaceti hodin

Údaje potvrzuje i Markéta Hezinová, která řídí z kanceláře v Brně přepravy pro české firmy po celé Evropě. Za necelých patnáct let podnikání si dělá statistiky. „Nejčastější země na export je pro nás skutečně Německo. Pak jsou to další státy, které jsou v okolí. Největší míru importu máme z Itálie a potom opakujeme státy, které nám jsou nejbližší,“ říká.

Její firma se nesoustředí na určitý druh zboží, přepravuje, co je potřeba. „Je to převážně strojírenský materiál, autodíly,“ popisuje.

Průměrná rychlost kamionu, vlaku a lodi
Zdroj: ČT24

Právě stroje a auta tvoří bezkonkurenčně největší podíl vyváženého a dováženého zboží. Česká republika ale obchoduje také s polotovary a materiály, průmyslovým zbožím nebo s chemickými výrobky. „Co se týká Evropy, tak dopravujeme zboží k zákazníkovi do 24 hodin, do Anglie jsou to dva dny,“ vypočítává majitelka spediční firmy.

Průměrná rychlost kamionů je podle studie proveditelnosti po dálnicích 67 kilometrů v hodině. Nákladní železnice 33 kilometrů v hodině, lodě na průplavu Dunaj–Odra–Labe by byly zhruba třikrát pomalejší. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 12 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 16 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 19 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 21 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 22 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...