Kanál Dunaj–Odra–Labe by mohl zkrátit cestu zboží z Číny. Ve hře je i rychlejší železnice

Dovoz zboží z Číny do států střední Evropy by uvažovaný průplav Dunaj–Odra–Labe mohl zkrátit až o několik dní. Ve hře je ale také železnice, na kterou některé firmy své zboží převádějí. Ta je rychlejší, ale dražší. Ze států Evropské unie Česká republika obchoduje nejčastěji s Německem. Po Evropě firmy preferují nejrychlejší kamionovou dopravu.

Podle portálu Bussines info je čtvrtým největším obchodním partnerem České republiky Čína. Zboží se vozí na velkých lodích, které pojmou až dvacet tisíc kontejnerů. Cesta z Číny do Evropy trvá zhruba třicet až čtyřicet dní.

Z menších přístavů lodě zboží stahují do velkých jako je například Šanghaj, Ning-po, Sia-men a podobně. Nejvytíženější trasy vedou přes evropské přístavy Le Havre, South Hampton, Antverpy, Bremenhaven a Hamburk. V evropských přístavech se zboží naloží na kamiony či nákladní vlaky a jede dál ke koncovým zákazníkům.

Kanál Dunaj–Odra–Labe by cestu zboží z Číny do střední Evropy zkrátil. Odpadla by cesta okolo Španělska nahoru do Německa. „Lodě směřující z Číny by dopluly do oblasti Černého moře, do přístavu Constanta, kde by došlo k přeložení na lodě říční. A následně k Rakousku a Slovensku, kde by začínal plánovaný kanál Dunaj–Odra–Labe,“ popsal odborník na dopravní ekonomii a politiku Univerzity Pardubice Ivo Drahotský.

Zákazníky by si kanál podle Drahotského našel: „Předpoklady, které jsou v dopravním modelu uvažovány, jsou dosti optimistické.“  

Věříme, že vybudováním vodního koridoru, anebo jeho části vedoucí přes území Slovenska, dojde k významnému posilnění vodní dopravy na Slovensku, čímž se přiblížíme k vyspělým zemím EU.
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenské republiky

Polské ministerstvo mořského hospodářství a vnitrozemské plavby má ve svých prioritách dohodu s Českou republikou na postupu výstavby průplavu Dunaj–Odra. Do roku 2021 chce mít Polsko vlastní studii splavnění.

Rakousko je k projektu podle dostupných informací spíš zdrženlivé s tím, že projekt je ekologicky citlivý. V dubnu o průplavu mluvil prezident Miloš Zeman s ministrem dopravy Norbertem Hoferem. Podle agentury APA ministr prezidentovi přislíbil, že věc přezkoumají pracovní skupiny.

Porsche bude auta do Číny vozit po železnici

V poslední době se také hodně mluví o železniční přepravě z Číny. Ta trvá kolem šestnácti až dvaceti dní, je ale dražší než námořní. Letos v dubnu začala do Číny po železnici přepravovat svá vozidla automobilka Porsche. Podle firmy se tak dodávka zkrátila z padesáti dní na dvacet.

Česká republika nejčastěji obchoduje se sousedními státy. Nejvýznamnějším obchodním partnerem je Německo, tam vyváží téměř 39 procent zboží, následuje Slovensko, Polsko nebo Francie. I u dovozu hraje prim Německo. Necelých 12 procent zboží potom Česká republika dováží z Polska, sedm procent ze Slovenska, dále následují Itálie nebo Rakousko.

Po Evropě dopravují kamiony zboží do čtyřiadvaceti hodin

Údaje potvrzuje i Markéta Hezinová, která řídí z kanceláře v Brně přepravy pro české firmy po celé Evropě. Za necelých patnáct let podnikání si dělá statistiky. „Nejčastější země na export je pro nás skutečně Německo. Pak jsou to další státy, které jsou v okolí. Největší míru importu máme z Itálie a potom opakujeme státy, které nám jsou nejbližší,“ říká.

Její firma se nesoustředí na určitý druh zboží, přepravuje, co je potřeba. „Je to převážně strojírenský materiál, autodíly,“ popisuje.

Průměrná rychlost kamionu, vlaku a lodi
Zdroj: ČT24

Právě stroje a auta tvoří bezkonkurenčně největší podíl vyváženého a dováženého zboží. Česká republika ale obchoduje také s polotovary a materiály, průmyslovým zbožím nebo s chemickými výrobky. „Co se týká Evropy, tak dopravujeme zboží k zákazníkovi do 24 hodin, do Anglie jsou to dva dny,“ vypočítává majitelka spediční firmy.

Průměrná rychlost kamionů je podle studie proveditelnosti po dálnicích 67 kilometrů v hodině. Nákladní železnice 33 kilometrů v hodině, lodě na průplavu Dunaj–Odra–Labe by byly zhruba třikrát pomalejší.