Tramvaje do Jablonce nejsou v ohrožení. Město může zvýšit platby, pokud to potvrdí analýza

Jablonec nad Nisou nechce přijít o tramvaje, které do města zajíždějí z Liberce. Vedení města odmítlo spekulace o hrozícím zániku jednoho ze tří meziměstských tramvajových systémů v Česku. Zároveň však Jablonečtí dosud odmítali přistoupit na požadavky Liberce, aby na společný podnik dávali dvojnásobek toho co dosud. Podle jabloneckého primátora je i navýšení plateb možné, chce je však mít podložené novou analýzou.

Kolem tramvajové tratě, která vede z Liberce do Jablonce nad Nisou a zároveň je posledním pozůstatkem kdysi husté jablonecké tramvajové sítě, se v poslední době objevilo mnoho otazníků. A to kvůli sporu, kolik má jablonecká radnice na společný podnik platit. Spekulace, že by výsledkem mohlo být omezení provozu, však nyní vyvrátil jablonecký primátor Milan Kroupa (ANO).

Podle něj není pravda, že Jablonec nechce za tramvajovou linku platit nebo že ji chce zrušit. Město také poslalo Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) tři miliony korun jako zálohu na provoz, uvedl.

Spor se podle Kroupy točí výhradně kolem toho, kolik má jeho radnice platit. Nevyloučil přitom, že Jablonec nakonec přistoupí na Libercem požadované zvýšení plateb z 11 na 23,5 milionu korun. Nechal si ale zpracovat podrobnou analýzu linky od společnosti Pro Cedop a rozhodne se podle jejího závěru.

Liberec ovšem upozornil, že jeho požadavek je rovněž podložen výpočtem, který provedla společnost BDO. Podle primátorova náměstka Jiřího Šolce (SLK) zohledňuje výpočet všechny náklady související s provozem meziměstských tramvají – odpisy, rostoucí mzdy řidičů i ceny energií – a vychází z délky úseku na území jednotlivých měst.

„My mu věříme, ale zároveň vítáme, že se na to nějaká jiná profesionální společnost podívá, aby ověřila správnost toho modelu,“ řekl liberecký náměstek Šolc. Dodal, že dříve takový model nebyl. „Částka, kterou Jablonec platil, byla více méně odhadnutá,“ dodal Šolc.

Napjaté vztahy mezi Jabloncem nad Nisou a dopravním podnikem

Provoz meziměstské linky 11 stojí ročně asi 100 milionů korun. Na jízdném se vybere kolem 15 milionů, část ztráty pak dopravnímu podniku hradí obě města a také Liberecký kraj. Kraj dosud platil 17 milionů, Liberec 46 milionů a Jablonec 11 milionů. Zbytek pak pokrýval liberecko-jablonecký dopravní podnik ze svých rezerv. Tak to upravovala i smlouva, která však vypršela na konci minulého roku. Nově by měly vzrůst příspěvky obou měst, výrazněji však jablonecký. Nárůst o 11 milionů by pak snížil konečnou ztrátu dopravního podniku. 

Vztahy mezi Jabloncem nad Nisou a dopravním podnikem, ve kterém má město menšinový podíl, jsou přitom napjaté. Do ledna zajišťoval DPMLJ i městskou autobusovou dopravu, avšak prostřednictvím subdodavatele, kterým byla společnost BusLine. Ta podniku loni smlouvu vypověděla.

Dopravní podnik se pokusil nalézt nového subdodavatele, tendrem se však začal zabývat antimonopolní úřad. Následně dopravní podnik o smlouvu na MHD přišel a Sdružení obcí Jablonecka ji zadalo napřímo BusLine.

  • Meziměstská trať z Liberce do Jablonce nad Nisou je v provozu od roku 1955.
  • Dlouhá je 13 kilometrů, vede přes Vratislavice nad Nisou a Proseč.
  • Trať má rozchod 1000 milimetrů, což odpovídá původnímu rozchodu liberecké městské tramvajové sítě, ale nikoli dnešní situaci ve městě.
  • Od roku 2009 probíhá postupně rekonstrukce meziměstské tratě, je rozšiřována na běžný rozchod 1435 milimetrů a původně jednokolejná trať dostává druhou kolej.
  • Zbývá ještě dokončit rekonstrukci 4,5 kilometru stávající trati. Jablonec zároveň usiluje o její prodloužení k Dolnímu náměstí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 6 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 9 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami
Načítání...