Nápad obnovit původní historické cesty, které kdysi na Hlučínsku vedly mezi rozlehlými poli, podpořili před půlrokem i městští radní. Teď ale tamní zastupitelé odmítli přijmout rámcovou smlouvu, kterou by deklarovali svůj zájem na obnově cest. S myšlenkou obnovení starých stezek přišel před časem Tomáš Matýsek z hlučínské části Darkovičky.
Obnova stezek mezi hlučínskými poli dostala stopku. Podle starosty mohou komplikovat stavbu obchvatu
Cesty podle iniciátora jejich obnovy zvednou odolnost krajiny a místní je budou moct využívat k procházkám. „Na ulicích zastavovali mě i moje rodiče cizí lidé a podporovali tuto záležitost,“ uvedl Tomáš Matýsek ze spolku Žít s krajinou.
Ze čtyř naplánovaných cest se zatím podařilo obnovit část jedné. Jenže tu nedávno zase zaoraly zemědělské stroje. „Dnes už je cesta opět vyježděná a občany vykolíkovaná. Doufejme, že to už tak vydrží,“ dodal Matýsek, který boj o prosazení cest svádí i na radnici.
Před volbami radní schválili dílčí smlouvy na jednotlivé cesty – a teď zastupitelé řešili, jestli dají obnově pomyslné razítko v podobě rámcové smlouvy. „Pokud podpoříme tuto aktivitu, věřím, že pomůžeme životnímu prostředí,“ míní zastupitelka Hlučína Blanka Kotrlová (Dobrá volba 2016).
Smlouva zastupitelstvem neprošla
Smlouvu však podle zjištění České televize nakonec zastupitelé nepřijali, ale ani neodmítli. Dokument by podle starosty zavázal město k tomu, aby v určitém poměru směňovalo pozemky se státem. A to si Hlučín nemůže dovolit kvůli budoucí stavbě obchvatu, dodal starosta Pavel Paschek (Občané pro Hlučín).
Kromě úsilí o vznik historických polních cest se Matýsek spolu s místními snaží i o zavádění postupů agrolesnictví – tedy kombinace výsadby stromů a klasického zemědělství – které byly běžné třeba ještě na začátku 20. století a vlivem intenzifikace zemědělství se od nich upustilo.
Do jara pak chtějí místní agrolesnicky upravit další tři plochy. „Věří, že se jim podaří obnovit i naplánované historické cesty,“ dokončila redaktorka České televize Markéta Radová.