V Olomouckém kraji opraví dvě desítky nádraží. Náklady vyšplhají na 142 milionů korun

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) letos zahájí opravy a větší rekonstrukce na více než dvou desítkách nádraží v Olomouckém kraji. Náklady na stavby nebo projektovou přípravu mají činit zhruba 142 milionů korun.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Luděk Peřina

Na už zahájenou rekonstrukci přerovského nádraží a výpravní budovy v Lipníku nad Bečvou na Přerovsku navážou modernizace staničních budov v Hanušovicích na Šumpersku, Šternberku na Olomoucku či menších nádraží v Olomouci a na Jesenicku, řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

„V Olomouckém kraji plánujeme letos investovat v rámci všech krajů nejvíce finančních prostředků. Daří se to díky úspěšné a rychlé projektové přípravě. Plány jsou velmi optimistické, musíme však stále počítat s možnými průtahy při přípravě projektů i kapacitními možnostmi trhu dodavatelů projektových prací i zhotovitelů majících zkušenosti se stavbami na dráze,“ uvedl náměstek generálního ředitele pro správu majetku SŽDC Tomáš Drmola.

Oprava památkově chráněného přerovského nádraží se soustředí hlavně na vnější a vnitřní prostory u prvního nástupiště včetně dvorany a střechy. Modernizace staniční budovy v Lipníku nad Bečvou pak zahrnuje vnější části budovy a projekt počítá i s úpravou prostor pro cestující. „Investiční náklady těchto dvou akcí překročí 36 milionů korun,“ podotkla Šubová.

Modernizovat se bude i ve Šternberku

Na seznamu letošních investic je i modernizace šternberského nádraží. Rekonstrukce proběhne ve třech etapách a bude se koordinovat s připravovanou modernizací trati spojující Olomouc, Uničov a Šumperk.

„Náklady předpokládáme kolem 34 milionů korun. Práce chceme zahájit ještě letos, dokončit nejpozději do jara roku 2020,“ řekl ředitel Správy osobních nádraží SŽDC v Olomouci Gabriel Jursa.

„Cílem projektantů bylo nalézt optimální řešení stavebních úprav tak, aby si nádraží zachovalo svůj původní ráz a zároveň odpovídalo současným potřebám železniční dopravy. Z tohoto pohledu je nutné odbourání patra i bočních částí objektu.“

Gabriel Jursa

ředitel Správy osobních nádraží SŽDC v Olomouci

Mezi další významné investice patří revitalizace výpravní budovy v Hanušovicích. V nedaleké Branné se letos opraví a zateplí fasáda, zrekonstruují se i prostory pro veřejnost. Zároveň se projektuje oprava fasády, výměna výplní a rekonstrukce veřejných toalet v Javorníku ve Slezsku.

„Podobné úpravy v souhrnné výši přesahující 40 milionů korun čekají v nejbližších letech staniční budovy v Žulové, Rudě nad Moravou, Bohdíkově, Vápenné nebo Ostružné, která by se měla proměnit v důstojnou vstupní bránu do hojně navštěvovaného lyžařského střediska,“ dodala Šubová.

SŽDC se v plánu oprav zaměřila i na zanedbaná nádraží na trati z Olomouce do Moravského Berouna. Konkrétně se jedná o výpravní budovy v Hlubočkách, Hlubočkách-Mariánském Údolí a ve Velké Bystřici. Rekonstruovány mají být i menší budovy na nádražích Olomouc-Řepčín a Olomouc město. Podle Šubové SŽDC současně zahájí projektování dalších větších investic, jako je rekonstrukce nádraží v Kojetíně.