Trať mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi už není na prodej. Začnou na ní opět jezdit vlaky

Vlaky se vrátí na trať mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí (zdroj: ČT24)

Regionální trať mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí už není na prodej. Od konce března na ní Kraj Vysočina začne znovu objednávat pravidelnou vlakovou dopravu. Po více než sedmi letech tak místní vyhráli boj za zachování železničního spojení.

Na památkově chráněné jednokolejce z roku 1896 měřící skoro 21 kilometrů byla pravidelná osobní doprava zastavena na konci roku 2010, podle úřadů kvůli ztrátovosti. Na trati pak díky podpoře samospráv jezdily příležitostné osobní vlaky. Nyní kraj podpoří víkendové vlaky, které by měly na dráze začít jezdit od Velikonoc do podzimu.

Koleje jsou v provozuschopném stavu a osobní doprava tam může fungovat. Správa železniční dopravní cesty se pokoušela o prodej. V první neúspěšné veřejné soutěži ukončené loni v září chtěla 94,7 milionu korun, ve druhém kole ukončeném v únoru cena klesla na 8,3 milionu.

Jemnická radnice zrušení prodeje dráhy uvítala. „My to vidíme jako to nejvhodnější řešení, hlavně z pohledu zachování trati do budoucnosti,“ řekl místostarosta Petr Novotný (SNK). Za nejstabilnější model pro železnici považuje to, když ji vlastní a spravuje stát a kraj na ní objednává dopravu.

Na konci roku 2010 se obyvatelé Jemnice loučili s posledním vlakovým spojem
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

Místní bojovali peticí

Kraj už na železniční trať objednal tři páry vlaků, za které zaplatí 700 tisíc korun ročně. „Bude opět zahájen víkendový provoz vždy od Velikonoc do Dušiček,“ uvedl starosta Jemnice Miloslav Nevěčný (ODS). Kromě něj město vypraví během léta také historické soupravy.

Obyvatelé Jemnice bojovali za obnovení provozu dlouhodobě. V roce 2014 třeba nasbírali více než sedmnáct stovek petičních podpisů. Upozorňovali přitom i na historický odkaz kulturní památky. Kraj ale jejich protesty vždy odmítl s tím, že trať je ztrátová.

  • Jednokolejná regionální trať  z Jemnice do Moravských Budějovic s číslem 243 byla uvedena do provozu v roce 1896.
  • 24. července 1996 byla tato trať prohlášena ministerstvem kultury za kulturní památku.
  • Trať je dlouhá 21 km, má sedm zastávek.
  • Osobní vlaky po ní přestaly jezdit na konci roku 2010.
  • Obnovení provozu osobních vlaků je naplánováno na 30. března 2018.

O prodávané tratě není zájem

Železničářům se nevyužívané tratě v regionu nedaří prodávat. Například o šestnáctikilometrový úsek mezi Čejčí a Uhřicemi na Hodonínsku se nepřihlásil ani jeden zájemce a dráha dlouhodobě chátrá. Okolní obce by železnici rády nahradily cyklostezkou.

SŽDC musí postupovat při prodeji podle vládního nařízení. „Nejprve se prodává za cenu znaleckého posudku, v případě nezájmu dále za cenu v místě obvyklou a poté zpravidla za polovinu ceny obvyklé,“ popsala mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Pokud ani poté nikdo trať nechce, musí ji železničáři nabídnout ministerstvu obrany a poté krajům a obcím. Až jako další krok lze zahájit řízení o zrušení tratě a poté ji s pozemky převést obcím.

  • Kralovice u Rakovníka – Mladotice 11,3 km (Rakovnicko)
  • Velká Kraš – Vidnava 4,5 km (Jesenicko)
  • Dobronín – Polná 5,6 km (Jihlavsko)
  • Hevlín – Hrušovany nad Jevišovkou 6,7 km (Znojemsko)
  • Královec – Žacléř 5,1 km (Trutnovsko)
  • Broumov – Otovice 4,2 km (Náchodsko)
  • Moravské Budějovice – Jemnice 20,6 km (Třebíčsko) (po trati jezdí od jara 2017 víkendové vlaky dotované krajem Vysočina)
  • Čejč – Uhřice u Kyjova 15,4 km (Kyjovsko)
  • zdroj: SŽDC