Železničářům se nedaří prodávat nevyužívané tratě v regionu. Například o šestnáctikilometrový úsek mezi Čejčí a Uhřicemi na Hodonínsku se nepřihlásil ani jeden zájemce. Na trať už osobní vlaky nevyjely téměř dvacet let a dlouhodobě chátrá. V prvním kole ji Správa železniční dopravní cesty nabízela za 24,5 milionu korun, v dalším kole za cenu desetinovou. Okolní obce by železnici rády nahradily cyklostezkou.
Místo železnice cyklostezka. O návrat vlaků mezi Čejčí a Uhřicemi na Hodonínsku nikdo nestojí
Nákladní vlak se mezi Čejčí a Uhřicemi na Hodonínsku naposledy projel před osmi lety, osobní dokonce před dvaceti, o jejich návrat už ale nikdo nestojí. Přesto za celý úsek v prvním kole chtěli správci železnic 24 milionů. Teď ji Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nabízí za desetinovou cenu, tedy 2,5 milionu korun.
SŽDC musí postupovat při prodeji podle vládního nařízení. „Nejprve se prodává za cenu znaleckého posudku, v případě nezájmu dále za cenu v místě obvyklou a poté zpravidla za polovinu ceny obvyklé,“ popsala mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Pokud ani poté nikdo trať nechce, musí ji SŽDC nabídnout ministerstvu obrany a poté krajům a obcím. Až jako další krok lze zahájit řízení o zrušení tratě a poté trať s pozemky převést obcím.
Investovat peníze do železnice už nikdo nechce
Trať z Čejče měří 16 kilometrů a její stav je velmi špatný. Okolní obce by ji rády nahradily cyklostezkou. Ta už stojí na navazujícím úseku z Uhřic do Ždánic. V roce 2010 ji odkoupil mikroregion Ždánicko. Úsek byl tehdy na drážním úřadě vedený jako zrušená trať.
„Chceme pokračovat s výstavbou tady této cyklostezky až do Klobouk u Brna, případně do Čejče, a hlavní problém je také pětiletá povinnost udržování dráhy,“ řekl starosta Dambořic Zbyněk Pastyřík (nez.). „Nemyslím si, že by nějaká obec ležící na trati měla zájem ji koupit za peníze a pak investovat další peníze,“ řekl v listopadu starosta Krumvíře Jaroslav Komosný.
Obce chtějí počkat, až bude možné trať bezúplatně převést
Obcím tak nezbývá než čekat, až bude možné zrušenou trať na obce bezúplatně převést, a to třeba včetně nádražních budov v Uhřicích, kde už místní plánují oživení pro turisty. „Byly úvahy jako infostánek s nějakým muzeem v rámci té cyklostezky,“ dodal starosta Dambořic Zbyněk Pastyřík (nez.)
SŽDC nabízí k prodeji i další nevyužívané tratě v republice, za ceny v řádech milionů korun však o ně většinou nemá nikdo zájem.
- Kralovice u Rakovníka – Mladotice 11,3 km (Rakovnicko)
- Velká Kraš – Vidnava 4,5 km (Jesenicko)
- Dobronín – Polná 5,6 km (Jihlavsko)
- Hevlín – Hrušovany nad Jevišovkou 6,7 km (Znojemsko)
- Královec – Žacléř 5,1 km (Trutnovsko)
- Broumov – Otovice 4,2 km (Náchodsko)
- Moravské Budějovice – Jemnice 20,6 km (Třebíčsko) (po trati jezdí od jara 2017 víkendové vlaky dotované krajem Vysočina)
- Čejč – Uhřice u Kyjova 15,4 km (Kyjovsko)
- zdroj: SŽDC