Ostrava řeší, jak zlepšit ovzduší. Jedním z opatření bude častější čištění ulic a chodníků

Ostrava chce zvýšit intenzitu čištění silnic a chodníků ve městě. Už nyní se komunikace v krajské metropoli čistí častěji, než ukládá zákon, ale město se chce domluvit ještě s krajem a především státem, aby se stejně postupovalo i na silnicích, které mají ve správě.

Video Čištění komunikací v Ostravě
video

Čištění komunikací v Ostravě

Už ve čtvrtek by na toto téma měli zástupci vedení města jednat i s ministrem životního prostředí v demisi Richardem Brabcem (ANO).

„Možností, jak zlepšit kvalitu ovzduší, je celá řada. Přestože dlouhodobě se kvalita ovzduší zlepšuje, tak tempo není takové, jak bychom si přáli, a hledáme další cesty a možnosti,“ uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura. Kromě ekologizace dopravy vidí příležitost ke snížení takzvané sekundární prašnosti, která vzniká právě vířením prachových částic, i v četnějším čištění komunikací.

„Domluvili jsme se i s Moravskoslezským krajem na čištění, prozatím páteřní třídy 28. října, pro letošní rok bychom to chtěli ještě znásobit. Naším ideálem je, aby se všechny významné komunikace ve městě čistily v ideálním případě jednou týdně, a to nejenom cesty, ale i chodníky.“

Tomáš Macura (ANO)

primátor Ostravy

Podle Macury jen městská společnost Ostravské komunikace loni při čištění cest sesbírala 3,5 tisíce tun smetků, kde velkou část tvořil právě prach. „Toto je velký prostor pro zlepšení. Dneska zákon určuje takzvané limitní čištění, které musí provádět každý vlastník komunikací, a to je v základním minimálním objemu dvakrát až třikrát za sezonu,“ uvedl Macura.

Město podle něj už loni zavedlo na komunikacích v majetku města četnější čištění zhruba jednou za dva týdny.

Radvanice a Bartovice snížení množství prachu uvítají

Na nutnost četnějšího úklidu cest před časem upozornil například Aleš Boháč, místostarosta Radvanic a Bartovic, kde lidé loni nejvíce dní v roce dýchali znečištěný vzduch. Tehdy řekl, že vidí rezervy v možných opatřeních, která by přispěla ke zlepšení kvality ovzduší a poukazoval právě na rezervy v oblasti nadlimitního čištění silnic.

„Nadlimitní čištění má velký efekt a mělo by být četnější a troufnu si říct skoro týdně. Stát své cesty nečistí nějak nadlimitně, nedává tomu žádný zřetel a je mu jedno, jestli v naší blízkosti je velký průmysl nebo není,“ řekl Boháč.