Kamery v tunelu Klimkovice údajně špatně čtou. Vybraných pokut je málo

Problémy s kamerami v tunelu (zdroj: ČT24)

Na 27 tisíc přestupků zaznamenaly kamery v tunelu u Klimkovic na úseku dálnice D1 poblíž Ostravy. Nejčastějším proviněním bylo nedodržování rychlosti, která je tu omezena na osmdesát kilometrů v hodině. Pokutu má však podle magistrátu města Ostravy uhradit jen necelých pět tisíc řidičů.

Většina šoférů tak za rychlou jízdu penalizována nebyla. „Ostravský magistrát tvrdí, že číslo pokutovaných řidičů je tak malé kvůli tomu, že kamery špatně čtou registrační značky,“ zjistil redaktor České televize Tomáš Indrei.

Jedná se podle něj například o chybu při rozpoznání symbolu státu na registrační značce auta. Software údajně chybně čte i další znaky a při následném strojovém zpracování jsou zaměňovány číslice i písmena. Pokuty se následně posílají pouze těm řidičům, u nichž se podařilo správně identifikovat značku.

Ze statistik plyne, že nejvíce penalizací míří na konta zahraničních šoférů. „Čeští řidiči povolenou osmdesátikilometrovou rychlost v drtivé většině případů dodržují,“ dodal Tomáš Indrei.

  • Za překročení rychlosti v tunelu u Klimkovic na Novojičínsku na dálnici D1 řidiči od roku 2016 dostávají pokuty. Kamerový systém slouží pro měření úsekové i okamžité rychlosti.
  • Zařízení instalované v tunelu obsahuje indukční smyčky detekující průjezdy vozidel, vozovkové piezoelektrické snímače detekce náprav a kamerové systémy s vysokým rozlišením rozpoznávající registrační značky projíždějících vozidel. Systém umožňuje okamžité porovnávání registračních značek projíždějících automobilů s databází odcizených vozidel. Jeho software také rozpoznává mezinárodní identifikační značky umístěné na vozidlech převážejících nebezpečné náklady.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle zjištění České televize stížnosti ostravského magistrátu odmítá. Tvrdí, že se v tunelu nacházejí standardní zařízení, která se používají i v ostatních podobných lokalitách v České republice. ŘSD připouští maximálně desetiprocentní chybovost při čtení značek. I to se ale snaží vylepšit.

Za dobu svého fungování již radary v tunely u Klimkovic změřily i „rekordmana“. Projel zde rychlostí 253 km/h.

Tunel slouží od roku 2008

Spolu s dvanáctikilometrovým úsekem dálnice, tehdy značené D47 a dnes D1, začal 6. května 2008 motoristům na severní Moravě sloužit více než kilometr dlouhý tunel u Klimkovic. Jeho budování trvalo tři a půl roku a přes drobné potíže, které stavba za zhruba 2,5 miliardy zaznamenala s elektroinstalací nebo kvůli spodní vodě vzedmuté po povodních, se na klimkovickém tunelu neobjevily vážnější závady.

Stavba také ochránila od hluku z projíždějících aut nedaleké lázně Hýlov. Tunel u Klimkovic, jehož dva tubusy měří 1088 a 1077 metrů, zůstává jednou z nejdelších staveb svého druhu na českých dálnicích.

Primát mezi českými dálničními i silničními tunely patří už od prosince roku 2006 stavbě na samém konci dálnice D8 u německých hranic. Tunel Panenská stál více než čtyři miliardy korun a měří přes dva kilometry.