
Klavíristé se budou střídat u křídla dvacet osm hodin
Zahajovací koncert odehraje Filharmonie Brno v sále Stadionu pod taktovkou Ilana Volkova až v pátek, už o den dřív se sedmnáct klavíristů začalo střídat v Besedním domě při provádění skladby Vexations Erika Satieho.
Skladba je velmi krátká a její autor přímo stanovil, kolikrát se má hrát za sebou. „Přesto, že je skladba nenáročná po technické stránce, vyžaduje velké soustředění. Nedá se zmechanizovat,“ vysvětlil jeden z klavíristů Jaroslav Šťastný.
Klavíristé se budou střídat po hodině. „To se dá zvládnout. Jednoho takového provedení už jsem se účastnil v Bratislavě,“ dodal Šťastný. Střídat se budou i posluchači, pro které jsou ve foyer Besedního domu připraveny k sezení pohodlné relaxační vaky a zázemí v restauraci.
Pro klavírní maraton pořadatelé angažovali klavíristy převážně z Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Nejvýznamnějším hráčem bude izraelský dirigent Ilan Volkov. „Mezi interprety jsou maminky, které dávají přednost hraní odpoledne, a naopak ti, kteří si přejí hrát třeba od čtyř ráno,“ řekl dramaturg orchestru Vítězslav Mikeš. Performance by měla skončit v pátek okolo sedmé hodiny věčer.
Brno rozezní Symfonie sirén
Festival Moravský podzim letos rozezní prakticky celé Brno, a to díky Symfonii sirén, údajně nejhlasitější skladbě v dějinách. Do rekonstrukce hlukového spektáklu Arsenije Avraamova, původně uvedeného v roce 1922 v Baku, se zapojí hasiči, sanitky, policejní vůz, dělostřelci, fanoušci hokejové Komety a parní lokomotiva. Epicentrem bude 21. října brněnské Výstaviště, návštěvníci tam pro jistotu dostanou i špunty do uší.
„Nezvyklé dílo se od doby svého uvedení dočkalo několika pokusů o rekonstrukci, ta naše je zatím jednoznačně nejambicióznější. O tom, že se jedná o událost mezinárodního významu, svědčí i fakt, že akci bude natáčet Bavorský rozhlas,“ řekl dramaturg pořádající Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. „Bude to nepřeslechnutelná událost,“ doplnila ředitelka filharmonie Marie Kučerová.
Zazní díla z různých dob i úplné novinky
Dramaturgie festivalu, který potrvá od 6. do 28. října, je letos vymezená pojmy revoluce a evoluce. „Zajímá nás, co vyvolávají velké společenské změny v hudbě a kultuře,“ popsala Marie Kučerová. Zazní skladby z různých dob, často jde o zřídka prováděná díla, případně úplné novinky.
Pořadatelé pozvali také věhlasný ansámbl Accademia Bizantina s programem italské barokní hudby. Přijedou klavíristé Steffen Schleiermacher, Pierre-Laurent Aimard a také světoznámý David Greilsammer, který bude při koncertě střídat dva klavíry a sonáty dvou skladatelů – barokního mistra Domenica Scarlattiho a amerického experimentátora Johna Cage. Jejich sonáty mají překvapivě mnoho společného, podotkl Mikeš.
Návštěvníci festivalu také dostanou možnost vyslechnout futuristickou operu Vítězství nad sluncem. V jednom večeru zazní oratorium Poslední pohanské obřady od Broniuse Kutavičiuse a monumentální Symfonie č. 8 „Antifony“ od Miloslava Kabeláče. Lidé ovšem první polovinu programu vyslechnou v evangelickém Červeném kostele, na druhou polovinu přejdou do katedrály na Petrov. Poslední pohanské obřady totiž v katolickém chrámě pořadatelé uvést nemohou. Přesný program najdou zájemci na webu filharmonie.