Místo rychlosti kolona. Otevření nové části D4 zbrzdily nehody, řidiči čekali čtyři hodiny

Události v regionech: Nová část D4 odlehčí Dubenci (zdroj: ČT24)

Dálnice D4 je o necelých pět kilometrů delší. První řidiči se ale po novém úseku, který slouží především jako obchvat obce Dubenec, svezli až čtyři hodiny po slavnostním otevření. Předtím blokovaly cestu nehody a kolona, jež se na D4 vytvořila.

První auta projela po novém úseku dálnice D4 mezi křižovatkami Skalka a Háje ve čtvrt na šest večer. Řidiči, kteří přijížděli od Prahy, však museli nejprve vystát kolonu, která byla zprvu delší než samotný čtyřkilometrový úsek. Vznikla kvůli dvěma nehodám a úpravám dopravního značení u Lhotky.

Slavnostní otevření, které vyvrcholilo přestřižením pásky, přitom proběhlo již kolem jedné odpoledne. Déle než čtyři další hodiny museli řidiči čekat mimo jiné kvůli poslední kontrole úseku. Podle mluvčího Ředitelství sinic a dálnic Jana Rýdla je v podobných případech nutné, aby úsek ještě před spuštěním provozu prohlédli revizní pracovníci ŘSD a policie.

Tisíce aut konečně zmizí ze středu obce

Nic to však nemění na skutečnosti, že lidé v Dubenci na prodloužení strakonické dálnice netrpělivě čekali. Obcí byla dosud vedena veškerá doprava z Prahy na Strakonice a do Písku a dál až na hraniční přechod ve Strážném a Dubencem tak projelo až 15 tisíc aut denně. Silnici, po které se dosud při stavbě dálnice jezdilo, převede ŘSD pod krajskou správu a bude sloužit jako silnice druhé třídy.

„Jsem rád, že se ulehčí obcím kolem,“ řekl při otevření nového úseku ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupy jsou součástí stavby protihluková opatření, aby byly dodrženy maximálně přípustné hladiny hluku.

Stavbaři vybudovali také nový most přes D4 u křižovatky Skalka, což si vyžádalo dlouhodobou uzavírku dálnice u 41. kilometru. Práce vyšly na 46 milionů korun a kromě demolice původního nadjezdu a výstavby nového zahrnovaly i úpravy mimoúrovňové křižovatky a odbočovacího pruhu na silnici I/18 ve směru od Příbrami.

Celkově vyšla výstavba dalších téměř pěti kilometrů dálnice na 417,5 milionu korun bez DPH. Úsek ale ještě není zkolaudovaný. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla budou přibližně do února probíhat v okolí dálnice ještě dokončovací zemní práce.    

Kompletní síť dálnic do roku 2030

D4 má nyní s nově otevřeným úsekem celkem 45 kilometrů z plánovaných 84. Další kilometry mezi Příbramí a Pískem by podle ministerstva dopravy měli dostavět soukromníci z vlastních prostředků. Celková investice má dosáhnout 24,9 miliardy korun, stavět by se mělo v roce 2019. Stát by měl firmám platit fixní částku a po 25 letech dálnici převzít do svých rukou. 

Je ale potřeba dokončit výkupy pozemků. Například mezi Milínem a Lety je zatím vykoupeno 88 procent pozemků. V deseti případech běží vyvlastňovací řízení. Jde o pozemky s neznámými majiteli.

Na konci letošního roku bude v Česku dokončeno 1250 kilometrů dálnic. „Pokud to půjde takto dál, máme dobrou šanci do roku 2030 mít kompletní dálniční síť v Česku hotovou,“ řekl České televizi Rýdl.

Dálnice D4 a silnice I/4 – současný stav
Zdroj: ČT24