Pilot chtěl být stále lepší, nakonec ale rozsekal helikoptéru na kusy. Policie případ odložila

Policie odložila vyšetřování nehody vrtulníku, který se v srpnu 2016 zřítil nedaleko Rybnice na Plzeňsku. V troskách zahynuli dva muži, instruktor a pilot ve věku 55 a 43 let. Protože účastníkem nehody byl zaměstnanec policie, vyšetřováním nehody se zabývala Generální inspekce bezpečnostních sborů. Mluvčí inspekce Radka Sandorová uvedla, že prověřování okolností nehody bylo ukončeno. Protože při nehodě zahynula celá posádka, věc inspekce odložila.

Inspekce vycházela ze závěrů vyšetřování Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Podle něj nehodu zavinily chyby pilota.

Nehoda se stala 16. srpna poblíž letiště Plasy, odkud čtyřmístný vrtulník Robinson R 44 Raven se dvěma muži na palubě vzlétl. Pilot nacvičoval s instruktorem přistání při selhání motoru, takzvanou autorotaci. Instruktor nalétal s vrtulníky přes šest tisíc hodin, pilot víc než padesát hodin. Dál ale cvičil a po získání pilotního průkazu poměrně často vyžadoval instruktora pro lety na zdokonalování techniky pilotáže.

Chyby při nácviku autorotace

Podle závěrečné zprávy zavinila nehodu série chyb pilota při nácviku autorotace. „Na instruktorem simulovanou závadu pohonu reagoval včas, ale pravděpodobně příliš zbrkle a razantně,“ uvádí se ve zprávě. Své chyby se pilot snažil napravit neadekvátním způsobem.

Instruktor nejspíš v kabině nahlas odpočítával, než simuloval poruchu motoru. Pilot ale nereagoval správně a dostal nosný rotor stroje nejdřív do extrémně vysokých otáček, ve snaze o korekci pak naopak dosáhl kriticky nízkých otáček. Tím klesl vztlak na listech vrtule. Jeden z listů pak prorazil kabinu vrtulníku i přístrojovou desku.

Stroj se rozpadl ve vzduchu

Ještě ve vzduchu se stroj rozpadl. Nadvakrát se zlomil jeden list rotoru, který odsekl část kabiny, vrtulníku odpadl ocasní nosník. Trosky se našly až téměř 200 metrů od vraku, který byl po dopadu z několikasetmetrové výšky zcela zdemolovaný.

Zkušený instruktor, který měl zkušenost i s létáním pro leteckou záchrannou službu, se podle vyšetřovatelů zřejmě snažil pilotům co nejméně zasahovat do řízení. Nevytvořil si tak ale podmínky, aby mohl okamžitě korigovat chyby v pilotáži.

„Pravděpodobně pilotovi příliš důvěřoval a i s ohledem na zcela bezproblémový průběh letů v daném dnu s přeškolovanými piloty nebyl tak ostražitý, aby mu zabránil v přílišném zvednutí páky kolektivu při regulaci vysokých otáček nosného rotoru,“ uvádí zpráva. Nakonec již nemohl kritickou situaci odvrátit.