Trojský most je jiný, než měl být, Praha za to dostala vysokou pokutu

Za způsob, kterým vznikl Trojský most ve své konečné majestátní podobě, dostala Praha jedenáctimilionovou pokutu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ji tak potrestal za chyby ve veřejné zakázce, kterou město původně zadalo na podstatně skromnější stavbu. Pokuta je nyní pravomocná, rozhodnutí svých podřízených potvrdil předseda antimonopolního úřadu.

Na podobu Trojského mostu vyhlásila Praha architektonickou soutěž, ze které vzešla jeho konečná podoba, ale až poté, co už na něj měla uzavřenou smlouvu. Původní návrh počítal se železobetonovou mostovkou a asymetricky umístěným, parabolicky rozkročeným pilířem zhruba za půl miliardy. Nakonec však za výjimečný obloukový most s dolní mostovkou zaplatilo město přes miliardu. „Je to jak vizuálně něco úplně jiného, tak je to úplně něco jiného cenově,“ řekl předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Podle ÚOHS při změně projektu „zadavatel nepostupoval podle zákona o veřejných zakázkách“, když rozšířil předmět zakázky „bez použití jakéhokoli zákonem stanoveného druhu zadávacího řízení, čímž nedůvodně vyloučil hospodářskou soutěž mezi potenciálními dodavateli stavby“.

Mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman uvedl, že město s rozhodnutím antimonopolního úřadu nesouhlasí a podá proti němu žalobu. „Budeme se snažit vyměřenou částku alespoň minimalizovat,“ řekl s tím, že případ Trojského mostu je „historickým pozůstatkem“.

Pokutu za změnu zadání dostala Praha poprvé již v prosinci 2014. Předseda ÚOHS Petr Rafaj tehdy rozhodnutí svých podřízených zrušil s tím, že bylo nedostatečně odůvodněné. Později však antimonopolní úřad rozhodl znovu a tentokrát již Praha s rozkladem neuspěla.

11 minut
Reportéři ČT 4. dubna 2011
Zdroj: ČT24

Obří zakázka bez vědomí rady?

Pavel Bém (ODS), jenž byl pražským primátorem v době, kdy se zadávala původní zakázka na Trojský most, i v době změny zadávacích podmínek, se od jeho nové podoby vždy distancoval s tím, že změna zadání proběhla bez vědomí městské rady. Odkazoval přitom na Odbor městského investora.

Současně ale byla soutěž na nový most veřejně známá, psalo se o ní v médiích a její vypsání navíc bylo jednou z podmínek územního rozhodnutí. Konečné prodražení ale nebylo výsledkem soutěže samotné, nýbrž až projektu, který vznikl jako kompromis mezi požadavky architektů a Metrostavu.

Argument, že stavební firma Metrostav staví jiný most, než jí byl původně zadán, ovšem vytáhlo vedení města již v roce 2013, kdy se rozhořel spor o proplácení faktur. Pražská rada tehdy tvrdila, že nemůže Metrostavu zaplatit, když staví něco jiného, než mu město zadalo. Nakonec však arbitrážní soud rozhodl, že Praha má Metrostavu požadovanou částku zaplatit.

Trojský most vznikl jako součást projektu tunelového komplexu Blanka. Slouží jako přivaděč k trojskému ústí tunelu z dolních Holešovic. Nahradil provizorní mostní konstrukci přezdívanou „rámusák“, která však sloužila pouze tramvajové dopravě. Po novém mostě jezdí i auta a chodí chodci.

V provozu je most skoro o rok déle než samotný tunelový komplex. Podařilo se ho otevřít v říjnu 2014. Blankou jezdí auta až od září 2015.

  • ocelový síťový obloukový most silniční a tramvajový
  • postaven v letech: 2010–2014, otevřen 6. 10. 2014
  • autoři návrhu: Roman Koucký, Libor Kábrt, Jiří Petrák, Ladislav Šašek
  • rozpětí konstrukce: 200,4 m
  • výška oblouku: 20 m
  • šířka: 36,2 m
  • Zdroj: Vítek, J. Výstavba nového Trojského mostu v Praze. In Stavebnictví 11–12/12, str. 18–22.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 8 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 38 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 10 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 20 hhodinami
Načítání...